Detailed Information on Publication Record
2009
Sociální pedagog - jeho místo a možnosti uplatnění ve stávajícím systému školství v ČR aneb Sociální pedagog v praxi a jeho profesní příprava
SOJÁK, PetrBasic information
Original name
Sociální pedagog - jeho místo a možnosti uplatnění ve stávajícím systému školství v ČR aneb Sociální pedagog v praxi a jeho profesní příprava
Name (in English)
Necessity of social pedagogue in school environment
Authors
SOJÁK, Petr (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Institut mezioborových studií Brno, ČR, Sociální pedagogika ve střední Evropě, současný stav a perspektivy (Recenzovaný sborník příspěvků z mezinárodní konference), p. 534-539, 6 pp. 2009
Publisher
Institut mezioborových studií Brno, ČR, 2009
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/09:00038145
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-87182-08-6
Keywords (in Czech)
Sociální pedagog; škola; odborná pomoc; prevence; intervence; výzkum; potřebnost; uplatni-telnost
Keywords in English
social pedagogue; prevention; intervention; research; need
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 8/1/2010 17:59, Mgr. Petr Soják, Ph.D.
V originále
Příspěvek informuje o projektu, který se zaměřuje na vytvoření příznivých podmínek pro ustanovení adekvátní pozice profese - sociální pedagog v systému školství. Tak jak je vnímána z hlediska potřeby trhu a uplatnění těchto odborníků v oblasti pedagogických a pomáhajících profesí i v jiných rovinách, než jako sociálního pracovníka. Projekt byl sestaven z předběžných hledání významů statusu, role a způsobilosti sociálního pedagoga ve srovnání a vztahu se stávajícími pozicemi jako jsou vychovatel, školní psycholog, asistent pedagoga, pedagog volného času, školní metodik prevence, sociální pedagog, výchovný poradce aj. vycházejících z dosavadní praxe v konfrontaci akademických pohledů a názorů pedagogů zabývajících se touto problematikou. Cílem je přiblížit se bezprostřední realitě základního školství a hledání profesní kompetence sociálního pedagoga v této oblasti.
In English
The paper inform about project (project`s analysis stage), which is focus: How to establish favourable conditions for applicable institute profession of Social pedagogue into the school. How is taking in need of the marketing and using of these experts into the field of pedagogical and social relief profession inside of other plains, than like sociable labourer. The paper is offering to preliminary analyse of this. It will be studying on choice school in JM periphery. The objectives will be near of immediate property in basic education and will be near of founding: how to search the best anchor of this professional competence on social pedagogue in this area. In the first is analysis for need of starting the project. The project is construed on ESF OP VK. It was prepared from preliminary searching of meaning status, role and qualification on social pedagogue. And it was compare on relations with current positions in school as a schoolmaster, school psychologist, assistant of pedagogue, pedagogue of leisure time, school Methodist of prevention, educational consultant etc. The project is also orienting from present practice and from confrontation of academicals signs and pedagogue`s sight, which are orient on this problem.