GRENAROVÁ, Renée. Problematika interlingvní a intralingvní interference v počátečním vyučování ruštině u žáků se specifickými poruchami učení výsledky výzkumu provedeného na 2. stupni základních škol Jihomoravského kraje (The Problem of the Cross-language and Intra-language Interference in the Initial Stage of Teaching Russian in Pupils with Specific Learning Difficulties Results of a Research Conducted in the Second Grade of Primary Schools in the South Moravian Region). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al.Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Education of pupils with special educational needs III. 1st ed. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2009, p. 289-300. Pd-37/09-02/58. ISBN 978-80-210-5032-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Problematika interlingvní a intralingvní interference v počátečním vyučování ruštině u žáků se specifickými poruchami učení výsledky výzkumu provedeného na 2. stupni základních škol Jihomoravského kraje
Name in Czech Problematika interlingvní a intralingvní interference v počátečním vyučování ruštině u žáků se specifickými poruchami učení výsledky výzkumu provedeného na 2. stupni základních škol Jihomoravského kraje
Name (in English) The Problem of the Cross-language and Intra-language Interference in the Initial Stage of Teaching Russian in Pupils with Specific Learning Difficulties Results of a Research Conducted in the Second Grade of Primary Schools in the South Moravian Region
Authors GRENAROVÁ, Renée (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al.Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Education of pupils with special educational needs III. p. 289-300, 12 pp. Pd-37/09-02/58, 2009.
Publisher Pedagogická fakulta MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00038216
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5032-7
Keywords (in Czech) vzdělávání; počáteční vyučování; ruský jazyk; mateřský jazyk; jazyková interference; interlingvní a intralingvní interference; specifické poruchy učení; výsledky výzkumu; integrace
Keywords in English education; initial stage of teaching; Russian language; mother language; language interference; typology of interference; cross-language and intra-language interference; specific learning difficulties; results of a research; integration
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D., učo 2079. Changed: 1/2/2010 21:34.
Abstract
Ve stati referujeme o experimentálním šetření, jež bylo uskutečněno v rámci výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání MSM 0021622443. Výzkumná sonda realizovaná v akademickém roce 2008/2009 analyzovala specifika interlingvní a intralingvní interference v počátečním vyučování ruštině. Zabýváme se tématem rusko-české interference v souvislosti s požadavky Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, zkoumáme problematiku vlivu mateřštiny na osvojování a užívání cizího jazyka a klademe si otázku, jakou měrou ovlivňuje osvojování ruského jazyka. Respondenty výzkumné sondy byli žáci se specifickými poruchami učení na 2. stupni základních škol a v nižších ročnících víceletých gymnázií v Jihomoravském kraji.
Abstract (in English)
The chapter informs on experimental research that took place within the research project Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Education Programme for Basic Education MSM 0021622443. The research carried out academic year 2008/2009 analysed particularities of cross-language and intra-language interference in the initial stage of teaching Russian. We take an interest in the Russian-Czech interference in connection with demands of Framework educational programme for basic education, we focuse on the influence of mother language on learning and using of a foreign language, we ask the question in what degree it influences the learning of Russian language. Respondents of the research were pupils with specific learning difficulties in the region of South Moravia at senior primary grades and in the lower grades of multiannual grammar schools.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 25/5/2024 21:05