GRENAROVÁ, Renée. Interkulturní komunikace, integrace a edukace sociálně znevýhodněných žáků cizinců z východní Evropy v Jihomoravském kraji (Intercultural communication, Integration and Education of Socially Disadvantaged Pupils Foreigners from Eastern Europe). In Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Pupils. 1st ed. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2009, p. 103-114. Pd-38/09-02/58. ISBN 978-80-210-5033-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Interkulturní komunikace, integrace a edukace sociálně znevýhodněných žáků cizinců z východní Evropy v Jihomoravském kraji
Name in Czech Interkulturní komunikace, integrace a edukace sociálně znevýhodněných žáků cizinců z východní Evropy v Jihomoravském kraji
Name (in English) Intercultural communication, Integration and Education of Socially Disadvantaged Pupils Foreigners from Eastern Europe
Authors GRENAROVÁ, Renée (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Pupils, p. 103-114, 12 pp. Pd-38/09-02/58, 2009.
Publisher Pedagogická fakulta MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00038244
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5033-4
Keywords (in Czech) vzdělávání; sociální znevýhodnění; výsledky výzkumu; interkulturní komunikace; integrace; žáci cizinci; imigranti; východní Evropa; mentalita; stereotypy; Jihomoravský kraj
Keywords in English education; social disadvantage; results of a research; intercultural communication; integration; pupils foreigners; immigrants; Eastern Europe; mentality; stereotypes; South Moravia region
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D., učo 2079. Changed: 28/3/2013 22:19.
Abstract
Výzkumná sonda realizovaná v letošním akademickém roce 2008/2009 analyzovala specifika interkulturní komunikace, problematiky lingvistické (ne)způsobilosti a integrace žáků cizinců ze zemí východní Evropy v souvislosti s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Stať zkoumá otázku interkulturní komunikace, úspěšnost kontaktů s jinými národy je založena na znalostech jejich mentality, stereotypů i tradic. Autorka uvádí příklady úspěšných i neúspěšných kontaktů s představiteli různých etnik. Pomocí dotazníkového šetření a rozhovoru s žáky cizinci i učiteli byla zkoumána komunikační specifika a integrace sociálně znevýhodněných žáků cizinců, zvláště pak jejich narušené komunikační schopnosti. Respondenty výzkumné sondy byli sociálně znevýhodnění žáci cizinci a učitelé základních škol v Jihomoravském kraji.
Abstract (in English)
The research carried out this academic year 2008/2009 analysed particularities of intercultural communication and the problem of linguistic (in)competence of the pupils foreigners from Eastern Europe in connection with demands of Framework educational programme for basic education. The paper deals with problems of intercultural communication, success in contacts with foreign nations is based on knowledge of their mentality, their stereotypes and their traditions. The author describes some examples of unsuccessful contacts between nations. With the assistance of questionnaire survey and discussion with pupils foreigners and teachers, communication particularities and integration of socially disadvantaged pupils foreigners were examined, especially their impaired communication ability. Respondents of the research were primary school socially disadvantaged pupils foreigners and teachers from the South Moravia region.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 8/6/2024 17:30