C 2009

Interkulturní komunikace, integrace a edukace sociálně znevýhodněných žáků cizinců z východní Evropy v Jihomoravském kraji

GRENAROVÁ, Renée

Basic information

Original name

Interkulturní komunikace, integrace a edukace sociálně znevýhodněných žáků cizinců z východní Evropy v Jihomoravském kraji

Name in Czech

Interkulturní komunikace, integrace a edukace sociálně znevýhodněných žáků cizinců z východní Evropy v Jihomoravském kraji

Name (in English)

Intercultural communication, Integration and Education of Socially Disadvantaged Pupils Foreigners from Eastern Europe

Authors

GRENAROVÁ, Renée (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Pupils, p. 103-114, 12 pp. Pd-38/09-02/58, 2009

Publisher

Pedagogická fakulta MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00038244

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5033-4

Keywords (in Czech)

vzdělávání; sociální znevýhodnění; výsledky výzkumu; interkulturní komunikace; integrace; žáci cizinci; imigranti; východní Evropa; mentalita; stereotypy; Jihomoravský kraj

Keywords in English

education; social disadvantage; results of a research; intercultural communication; integration; pupils foreigners; immigrants; Eastern Europe; mentality; stereotypes; South Moravia region

Tags

Reviewed
Změněno: 28/3/2013 22:19, PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.

Abstract

V originále

Výzkumná sonda realizovaná v letošním akademickém roce 2008/2009 analyzovala specifika interkulturní komunikace, problematiky lingvistické (ne)způsobilosti a integrace žáků cizinců ze zemí východní Evropy v souvislosti s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Stať zkoumá otázku interkulturní komunikace, úspěšnost kontaktů s jinými národy je založena na znalostech jejich mentality, stereotypů i tradic. Autorka uvádí příklady úspěšných i neúspěšných kontaktů s představiteli různých etnik. Pomocí dotazníkového šetření a rozhovoru s žáky cizinci i učiteli byla zkoumána komunikační specifika a integrace sociálně znevýhodněných žáků cizinců, zvláště pak jejich narušené komunikační schopnosti. Respondenty výzkumné sondy byli sociálně znevýhodnění žáci cizinci a učitelé základních škol v Jihomoravském kraji.

In English

The research carried out this academic year 2008/2009 analysed particularities of intercultural communication and the problem of linguistic (in)competence of the pupils foreigners from Eastern Europe in connection with demands of Framework educational programme for basic education. The paper deals with problems of intercultural communication, success in contacts with foreign nations is based on knowledge of their mentality, their stereotypes and their traditions. The author describes some examples of unsuccessful contacts between nations. With the assistance of questionnaire survey and discussion with pupils foreigners and teachers, communication particularities and integration of socially disadvantaged pupils foreigners were examined, especially their impaired communication ability. Respondents of the research were primary school socially disadvantaged pupils foreigners and teachers from the South Moravia region.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education