Detailed Information on Publication Record
2009
Interkulturní komunikace, integrace a edukace sociálně znevýhodněných žáků cizinců z východní Evropy v Jihomoravském kraji
GRENAROVÁ, RenéeBasic information
Original name
Interkulturní komunikace, integrace a edukace sociálně znevýhodněných žáků cizinců z východní Evropy v Jihomoravském kraji
Name in Czech
Interkulturní komunikace, integrace a edukace sociálně znevýhodněných žáků cizinců z východní Evropy v Jihomoravském kraji
Name (in English)
Intercultural communication, Integration and Education of Socially Disadvantaged Pupils Foreigners from Eastern Europe
Authors
GRENAROVÁ, Renée (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Pupils, p. 103-114, 12 pp. Pd-38/09-02/58, 2009
Publisher
Pedagogická fakulta MU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/09:00038244
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5033-4
Keywords (in Czech)
vzdělávání; sociální znevýhodnění; výsledky výzkumu; interkulturní komunikace; integrace; žáci cizinci; imigranti; východní Evropa; mentalita; stereotypy; Jihomoravský kraj
Keywords in English
education; social disadvantage; results of a research; intercultural communication; integration; pupils foreigners; immigrants; Eastern Europe; mentality; stereotypes; South Moravia region
Tags
Reviewed
Změněno: 28/3/2013 22:19, PaedDr. Renée Grenarová, Ph.D. et Ph.D.
V originále
Výzkumná sonda realizovaná v letošním akademickém roce 2008/2009 analyzovala specifika interkulturní komunikace, problematiky lingvistické (ne)způsobilosti a integrace žáků cizinců ze zemí východní Evropy v souvislosti s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Stať zkoumá otázku interkulturní komunikace, úspěšnost kontaktů s jinými národy je založena na znalostech jejich mentality, stereotypů i tradic. Autorka uvádí příklady úspěšných i neúspěšných kontaktů s představiteli různých etnik. Pomocí dotazníkového šetření a rozhovoru s žáky cizinci i učiteli byla zkoumána komunikační specifika a integrace sociálně znevýhodněných žáků cizinců, zvláště pak jejich narušené komunikační schopnosti. Respondenty výzkumné sondy byli sociálně znevýhodnění žáci cizinci a učitelé základních škol v Jihomoravském kraji.
In English
The research carried out this academic year 2008/2009 analysed particularities of intercultural communication and the problem of linguistic (in)competence of the pupils foreigners from Eastern Europe in connection with demands of Framework educational programme for basic education. The paper deals with problems of intercultural communication, success in contacts with foreign nations is based on knowledge of their mentality, their stereotypes and their traditions. The author describes some examples of unsuccessful contacts between nations. With the assistance of questionnaire survey and discussion with pupils foreigners and teachers, communication particularities and integration of socially disadvantaged pupils foreigners were examined, especially their impaired communication ability. Respondents of the research were primary school socially disadvantaged pupils foreigners and teachers from the South Moravia region.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|