D 2009

Aktivní zóny v galerijní praxi

STUCHLÍKOVÁ, Alice

Basic information

Original name

Aktivní zóny v galerijní praxi

Name (in English)

Active Zones in Gallery Practise

Authors

STUCHLÍKOVÁ, Alice (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

I. vydání. Ústí nad Labem, Mezi viděním a věděním, p. 83-87, 5 pp. 2009

Publisher

Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00038274

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7414-152-2

Keywords (in Czech)

vizuální umění prezentace fyzická interakce hmatové výstavy aktivní zóny

Keywords in English

visual art presentation physical interaction haptic exhibitions active zones

Abstract

V originále

Aktivní zóny jsou v galerijní praxi více rozvinuté v západní Evropě; v České republice si své stabilní místo teprve hledají. Příležitost pro fyzickou interakci v prostředí galerie mohou vytvářet sami umělci nebo pracovníci instituce, zejména galerijní pedagogové. Již dnes můžeme ale vysledovat úspěšné realizace aktivních zón ke krátkodobým výstavám v Moravské galerii v Brně, která se jimi v tuzemsku zabývá nejsystematičtěji. Aktivní zóny jako zpestření stálých expozic vizuálního umění představují u nás takřka nevyužitý potenciál. Součást výzkumu pro disertační práci.

In English

Active zones in gallery practice are better developed in West Europe while in Czech Republic they are still getting their fixed place. The opportunities for physical interaction in galleries can be produced by the artists themselves or by imployees of the institution, namely by gallery pedagogues. Still, nowadays it is possible to trace successful realizations of active zones in short-term exhibitions of Brno Moravian Gallery which is the most systematic of all as far as their organization inland is concerned. Active zones as a means of brightening stationary visual art exhibitions represent potential which is hardly used in our country. The part of research, preparing for thesis.