J 2009

Srovnání používání strategií učení cizímu jazyku u studentů osmiletých a čtyřletých gymnáziích

VLČKOVÁ, Kateřina

Basic information

Original name

Srovnání používání strategií učení cizímu jazyku u studentů osmiletých a čtyřletých gymnáziích

Name in Czech

Srovnání používání strategií učení cizímu jazyku u studentů osmiletých a čtyřletých gymnáziích

Name (in English)

The comparison of foreign language strategy use at upper secondary school level

Authors

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Pedagogická orientace, Brno, ČPdS, 2009, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/09:00038286

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

strategie uceni; gymnazia; cizi jazyk

Keywords in English

learning strategies; upper secondary comprehensive education; foreign language

Tags

Reviewed
Změněno: 29/3/2010 12:58, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Abstract

V originále

Na specifickém tématu používání strategií učení se cizímu jazyku bylo na 13 brněnských gymnáziích zjišťováno, zda se studenti navštěvující osmiletý a čtyřletý vzdělávací program gymnázia liší v používání strategií a ve vybraných proměnných, které používání strategií ovlivňují nebo s ním souvisí, jako jsou motivace, počet jazyků, které se student učí nebo sebedůvěra. Dále v proměnných, které jsou používáním strategií ovlivňovány, jako jsou známka, znalost jazyka nebo míra rozvoje jazykových dovedností. Systematické rozdíly mezi osmiletými a čtyřletými gymnázii nebyly nalezeny. Objevovaly se pouze rozdíly mezi jednotlivými školami a určité rozdíly v používání dílčích strategií. Studenti osmiletého gymnázia oproti studentům čtyřletého gymnázia nedosahovali vyšší úrovně v oblasti osvojení strategií učení jako částí kompetence k učení, která představuje jeden z očekávaných vzdělávacích výsledků gymnaziálního vzdělávání.

In English

A specific research on the competency to learn a foreign language with particular focus on learning strategies (as stated in the Framework Education Programme for Grammar Schools 2007) was conducted at 13 grammar schools in Brno. Differences in the use of strategies, factors influencing the use of strategies (gender, motivation, self-confidence and others) and factors influenced by the use of learning strategies (proficiency level, development of language competencies or school notes) are described. No systematic differences between the two educational programmes of grammar schools (8-year study and 4-year study) were found. The only differences found were those between particular schools. There was no benefit in the development of learning strategies in studying longer at the upper secondary comprehensive grammar schools in comparison to the traditionally later start of this selective education.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling