VLČKOVÁ, Kateřina. Srovnání používání strategií učení cizímu jazyku u studentů osmiletých a čtyřletých gymnáziích (The comparison of foreign language strategy use at upper secondary school level). Pedagogická orientace. Brno: ČPdS, 2009, vol. 19, No 4, p. 51-73, 24 pp. ISSN 1211-4669.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Srovnání používání strategií učení cizímu jazyku u studentů osmiletých a čtyřletých gymnáziích
Name in Czech Srovnání používání strategií učení cizímu jazyku u studentů osmiletých a čtyřletých gymnáziích
Name (in English) The comparison of foreign language strategy use at upper secondary school level
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Pedagogická orientace, Brno, ČPdS, 2009, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00038286
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) strategie uceni; gymnazia; cizi jazyk
Keywords in English learning strategies; upper secondary comprehensive education; foreign language
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Changed: 29/3/2010 12:58.
Abstract
Na specifickém tématu používání strategií učení se cizímu jazyku bylo na 13 brněnských gymnáziích zjišťováno, zda se studenti navštěvující osmiletý a čtyřletý vzdělávací program gymnázia liší v používání strategií a ve vybraných proměnných, které používání strategií ovlivňují nebo s ním souvisí, jako jsou motivace, počet jazyků, které se student učí nebo sebedůvěra. Dále v proměnných, které jsou používáním strategií ovlivňovány, jako jsou známka, znalost jazyka nebo míra rozvoje jazykových dovedností. Systematické rozdíly mezi osmiletými a čtyřletými gymnázii nebyly nalezeny. Objevovaly se pouze rozdíly mezi jednotlivými školami a určité rozdíly v používání dílčích strategií. Studenti osmiletého gymnázia oproti studentům čtyřletého gymnázia nedosahovali vyšší úrovně v oblasti osvojení strategií učení jako částí kompetence k učení, která představuje jeden z očekávaných vzdělávacích výsledků gymnaziálního vzdělávání.
Abstract (in English)
A specific research on the competency to learn a foreign language with particular focus on learning strategies (as stated in the Framework Education Programme for Grammar Schools 2007) was conducted at 13 grammar schools in Brno. Differences in the use of strategies, factors influencing the use of strategies (gender, motivation, self-confidence and others) and factors influenced by the use of learning strategies (proficiency level, development of language competencies or school notes) are described. No systematic differences between the two educational programmes of grammar schools (8-year study and 4-year study) were found. The only differences found were those between particular schools. There was no benefit in the development of learning strategies in studying longer at the upper secondary comprehensive grammar schools in comparison to the traditionally later start of this selective education.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 27/4/2024 05:03