e 2010

Problematika virtuálních drog ve vzorku studentů Masarykovy univerzity

KACHLÍK, Petr, Zuzana ČUČKOVÁ, Marie HAVELKOVÁ and Pavel MENŠÍK

Basic information

Original name

Problematika virtuálních drog ve vzorku studentů Masarykovy univerzity

Name in Czech

Problematika virtuálních drog ve vzorku studentů Masarykovy univerzity

Name (in English)

The Issue of Virtual Drugs in The Sample of Masaryk University Students

Authors

Edition

2010

Publisher

PdF MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Přehledové a vzdělávací texty

Field of Study

30000 3. Medical and Health Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Dotazník; gambling; internet; postoje; prevence; studie; univerzita; vysokoškolský student; virtuální droga; závislost

Keywords in English

Questionnaire; gambling; internet; attitudes; prevention; study; university; university student; virtual drug; dependence
Změněno: 17/2/2010 17:37, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

Pomocí anonymního dotazníku o 21 položkách bylo osloveno 2475 prezenčních studentů všech 9 fakult Masarykovy univerzity. Otázky byly zaměřeny na hru na automatech, na počítači nebo herní konzoli, používání mobilních telefonů, internetu, sázky, poruchy příjmu potravy, finanční půjčky, internetové bankovnictví. Na hracím automatu hrála během života třetina dotazovaných, na výherním pětina, počítačové hry hrálo v životě 80 % souboru, čas strávený hrou činí nejčastěji jednu hodinu denně. Třetina dotazovaných užívá mobilní telefon k telefonování, polovina k posílání SMS, MMS, nejčastěji do 1 hodiny denně. Internet respondenti využívají ve 40 % k surfování na webu, asi 15 % pracuje ve webových aplikacích, obdobně s elektronickou poštou, nebo je zapojeno do některé ze sociálních sítí, desetina chatuje. On-line prací či zábavou sledované osoby tráví nejčastěji 1-3 hodiny denně. Více než tři čtvrtiny se setkaly s riziky na internetu, zejména šlo o viry, červy a trojské koně, spam, pirátský software, snahu o podvodné vylákání citlivých dat (phising), prezentaci rasismu a xenofobie. Více než 40 % souboru si někdy v životě vsadilo. U mužů převažovaly tipy na sportovní výsledky, u žen číselné loterie. Ženy přiznaly výskyt poruch příjmu potravy, a to jak mentální bulimie, tak anorexie, vyhledaly kvůli tomu odbornou pomoc. Kvůli hře či sázce si někdy v životě půjčila asi 3 % dotazovaných. Téměř tři čtvrtiny respondentů využívají internetové bankovnictví, většinou několikrát měsíčně. Téměř třetina souboru si koupila dražší spotřební zboží, které nutně nepotřebovala, 5 % si na to vzalo půjčku. Ke hře či sázkám dotazované nejčastěji přivedli náhodní známí a přátelé. Z důvodů šlo nejčastěji o zvědavost, navození příjemných pocitů či odbourání psychického stresu, ev. rychlý zisk financí. Dostupnost počítače a internetu je pro respondenty velmi snadná, dostupnost sázení a automatů relativně snadná. Dvě třetiny dotazovaných souhlasí s pravidelným používáním mobilu více než hodinu denně, třetina s pravidelnou hrou na počítači či konzoli více než hodinu denně, s experimentem s hrou na automatu, 40 % se sázkařským pokusem, tři čtvrtiny se surfováním na internetu více než hodinu denně. Poradenské a terapeutické služby zaměřené na závislostní chování využilo jen asi 1 % dotazovaných. Většina respondentů považuje problematiku virtuálních drog za důležitou a myslí se, že jí je na MU věnována dostatečná pozornost.

In English

Using an anonymous questionnaire of 21 items were addressed and the 2475 full-time students from all 9 faculties of Masaryk University. Questions were focused on the game machines, computer or game console, the use of mobile phones, internet, gambling, eating disorders, financial loans, internet banking. The slot machine play during the life of one third of respondents, the winning fifth, computer games played in the lives of 80% of the file, time spent playing is usually one hour a day. Third of respondents used a mobile phone to make phone calls, half of them to send SMS, MMS, usually within 1 hour a day. Respondents use the Internet in 40% surf the Web, about 15% work in Web applications, by analogy with e-mail, or involved in some of the social networking, chatting tenth. On-line reference works and fun people usually spend 1-3 hours a day. More than three quarters of the risks encountered on the Internet, in particular, were viruses, worms and Trojan horses, spam, pirated software, the efforts of fraudulent elicitation of sensitive data (phising), presentation of racism and xenophobia. More than 40% of the group you have ever bet. In men predominated tips on sports scores, lottery numbers for women. Women admitted the occurrence of eating disorders, and both bulimia nervosa and anorexia, due to seek professional help. Due to the game and stakes you have ever borrowed about 3% of respondents. Almost three quarters of respondents use internet banking, usually several times a month. Nearly a third set she bought a more expensive consumer goods that are not necessarily needed, 5% took out a loan. Games and betting questioned often brought casual acquaintances and friends. The reason was mostly a curiosity, evoke pleasant feelings and the elimination of psychological stress, ev. quick financial gain. Availability of computers and the Internet is very easy for the respondents, the availability of gambling machines and relatively easy. Two thirds of respondents agree with the regular use of mobile phone more than an hour a day, a third scheduled game on PC or console more than an hour a day, experiment with the game on the machine, 40% are betting experiment, three quarters are surfing the Internet for more than an hour. Counseling and therapeutic services to the dependency behavior have used only about 1% of respondents. Most respondents considered the issue of virtual drugs as an important and think that she is Masaryk given sufficient attention.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century