Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{865845, author = {Kachlík, Petr and Čučková, Zuzana and Havelková, Marie and Menšík, Pavel}, keywords = {Questionnaire; gambling; internet; attitudes; prevention; study; university; university student; virtual drug; dependence}, language = {cze}, publisher = {PdF MU}, title = {Problematika virtuálních drog ve vzorku studentů Masarykovy univerzity}, year = {2010} }
TY - JOUR ID - 865845 AU - Kachlík, Petr - Čučková, Zuzana - Havelková, Marie - Menšík, Pavel PY - 2010 TI - Problematika virtuálních drog ve vzorku studentů Masarykovy univerzity PB - PdF MU KW - Questionnaire KW - gambling KW - internet KW - attitudes KW - prevention KW - study KW - university KW - university student KW - virtual drug KW - dependence N2 - Pomocí anonymního dotazníku o 21 položkách bylo osloveno 2475 prezenčních studentů všech 9 fakult Masarykovy univerzity. Otázky byly zaměřeny na hru na automatech, na počítači nebo herní konzoli, používání mobilních telefonů, internetu, sázky, poruchy příjmu potravy, finanční půjčky, internetové bankovnictví. Na hracím automatu hrála během života třetina dotazovaných, na výherním pětina, počítačové hry hrálo v životě 80 % souboru, čas strávený hrou činí nejčastěji jednu hodinu denně. Třetina dotazovaných užívá mobilní telefon k telefonování, polovina k posílání SMS, MMS, nejčastěji do 1 hodiny denně. Internet respondenti využívají ve 40 % k surfování na webu, asi 15 % pracuje ve webových aplikacích, obdobně s elektronickou poštou, nebo je zapojeno do některé ze sociálních sítí, desetina chatuje. On-line prací či zábavou sledované osoby tráví nejčastěji 1-3 hodiny denně. Více než tři čtvrtiny se setkaly s riziky na internetu, zejména šlo o viry, červy a trojské koně, spam, pirátský software, snahu o podvodné vylákání citlivých dat (phising), prezentaci rasismu a xenofobie. Více než 40 % souboru si někdy v životě vsadilo. U mužů převažovaly tipy na sportovní výsledky, u žen číselné loterie. Ženy přiznaly výskyt poruch příjmu potravy, a to jak mentální bulimie, tak anorexie, vyhledaly kvůli tomu odbornou pomoc. Kvůli hře či sázce si někdy v životě půjčila asi 3 % dotazovaných. Téměř tři čtvrtiny respondentů využívají internetové bankovnictví, většinou několikrát měsíčně. Téměř třetina souboru si koupila dražší spotřební zboží, které nutně nepotřebovala, 5 % si na to vzalo půjčku. Ke hře či sázkám dotazované nejčastěji přivedli náhodní známí a přátelé. Z důvodů šlo nejčastěji o zvědavost, navození příjemných pocitů či odbourání psychického stresu, ev. rychlý zisk financí. Dostupnost počítače a internetu je pro respondenty velmi snadná, dostupnost sázení a automatů relativně snadná. Dvě třetiny dotazovaných souhlasí s pravidelným používáním mobilu více než hodinu denně, třetina s pravidelnou hrou na počítači či konzoli více než hodinu denně, s experimentem s hrou na automatu, 40 % se sázkařským pokusem, tři čtvrtiny se surfováním na internetu více než hodinu denně. Poradenské a terapeutické služby zaměřené na závislostní chování využilo jen asi 1 % dotazovaných. Většina respondentů považuje problematiku virtuálních drog za důležitou a myslí se, že jí je na MU věnována dostatečná pozornost. ER -
KACHLÍK, Petr, Zuzana ČUČKOVÁ, Marie HAVELKOVÁ and Pavel MENŠÍK. \textit{Problematika virtuálních drog ve vzorku studentů Masarykovy univerzity (The Issue of Virtual Drugs in The Sample of Masaryk University Students)}. PdF MU, 2010.
|