J 2009

Co víme o výukovém dialogu?

ŠEĎOVÁ, Klára

Basic information

Original name

Co víme o výukovém dialogu?

Name (in English)

What do we know about classroom dialogue?

Authors

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2009, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/09:00029789

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

pedagogická komunikace; výukový dialog; charakteristiky výukového dialogu; autentický dialog

Keywords in English

educational communicationů classroom dialogue; characteristics of classroom dialogue; genuine dialogue

Tags

Reviewed
Změněno: 14/3/2011 13:24, prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek představuje teoretickou studii zaměřenou na fenomén výukového dialogu. Text sumarizuje charakteristické vlastnosti výukového dialogu ve školním prostředí tak, jak byly popsány ve vybraných empirických výzkumech českých i zahraničních badatelů. Autoři těchto empirických studií konstatují existenci obecného vzorce výukového dialogu, dosud však nebylo vysvětleno, jakým způsobem a na základě jakých mechanismů se tento obecný vzorec udržuje. Zároveň víme jen málo o tom, jakým způsobem se individuální vlastnosti učitele promítají do podoby jeho komunikace se žáky.

In English

The paper is a theoretical study focused on classroom dialogue. It summarized the features characterizing classroom dialogue in formal education as they have been mapped in selected empirical studies by Czech and foreign scholars. The authors of these empirical studies claim there is a general pattern to classroom dialogue but no accounts of how and based on which mechanisms the general pattern has been maintained have been available. Little has been known of how individual characteristics of a teacher are reflected in her/his communication with students.

Links

GA406/09/0752, research and development project
Name: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom