Detailed Information on Publication Record
2009
Co víme o výukovém dialogu?
ŠEĎOVÁ, KláraBasic information
Original name
Co víme o výukovém dialogu?
Name (in English)
What do we know about classroom dialogue?
Authors
ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2009, 1803-7437
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/09:00029789
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
pedagogická komunikace; výukový dialog; charakteristiky výukového dialogu; autentický dialog
Keywords in English
educational communicationů classroom dialogue; characteristics of classroom dialogue; genuine dialogue
Tags
Reviewed
Změněno: 14/3/2011 13:24, prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
V originále
Příspěvek představuje teoretickou studii zaměřenou na fenomén výukového dialogu. Text sumarizuje charakteristické vlastnosti výukového dialogu ve školním prostředí tak, jak byly popsány ve vybraných empirických výzkumech českých i zahraničních badatelů. Autoři těchto empirických studií konstatují existenci obecného vzorce výukového dialogu, dosud však nebylo vysvětleno, jakým způsobem a na základě jakých mechanismů se tento obecný vzorec udržuje. Zároveň víme jen málo o tom, jakým způsobem se individuální vlastnosti učitele promítají do podoby jeho komunikace se žáky.
In English
The paper is a theoretical study focused on classroom dialogue. It summarized the features characterizing classroom dialogue in formal education as they have been mapped in selected empirical studies by Czech and foreign scholars. The authors of these empirical studies claim there is a general pattern to classroom dialogue but no accounts of how and based on which mechanisms the general pattern has been maintained have been available. Little has been known of how individual characteristics of a teacher are reflected in her/his communication with students.
Links
GA406/09/0752, research and development project |
|