ŠEĎOVÁ, Klára. Co víme o výukovém dialogu? (What do we know about classroom dialogue?). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2009, vol. 14, No 2, p. 11 - 28. ISSN 1803-7437.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Co víme o výukovém dialogu?
Name (in English) What do we know about classroom dialogue?
Authors ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2009, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/09:00029789
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) pedagogická komunikace; výukový dialog; charakteristiky výukového dialogu; autentický dialog
Keywords in English educational communicationů classroom dialogue; characteristics of classroom dialogue; genuine dialogue
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D., učo 23233. Changed: 14/3/2011 13:24.
Abstract
Příspěvek představuje teoretickou studii zaměřenou na fenomén výukového dialogu. Text sumarizuje charakteristické vlastnosti výukového dialogu ve školním prostředí tak, jak byly popsány ve vybraných empirických výzkumech českých i zahraničních badatelů. Autoři těchto empirických studií konstatují existenci obecného vzorce výukového dialogu, dosud však nebylo vysvětleno, jakým způsobem a na základě jakých mechanismů se tento obecný vzorec udržuje. Zároveň víme jen málo o tom, jakým způsobem se individuální vlastnosti učitele promítají do podoby jeho komunikace se žáky.
Abstract (in English)
The paper is a theoretical study focused on classroom dialogue. It summarized the features characterizing classroom dialogue in formal education as they have been mapped in selected empirical studies by Czech and foreign scholars. The authors of these empirical studies claim there is a general pattern to classroom dialogue but no accounts of how and based on which mechanisms the general pattern has been maintained have been available. Little has been known of how individual characteristics of a teacher are reflected in her/his communication with students.
Links
GA406/09/0752, research and development projectName: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom
PrintDisplayed: 21/8/2024 20:13