ŠVAŘÍČEK, Roman. Narativní a sociální konstrukce profesní identity učitele experta (Narrative and Social Construction of Expert Teacher Professional Identity). Brno: Masarykova univerzita, 2009, 396 pp. Dizertační práce.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Narativní a sociální konstrukce profesní identity učitele experta
Name in Czech Narativní a sociální konstrukce profesní identity učitele experta
Name (in English) Narrative and Social Construction of Expert Teacher Professional Identity
Authors ŠVAŘÍČEK, Roman.
Edition Brno, 396 pp. Dizertační práce, 2009.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) profesní rozvoj učitele, identita učitele experta, učitel základní školy, kvalitativní výzkum, zkušený učitel, biografický design, učení se učitele
Keywords in English professional development, expert teacher identity, qualitative research, experienced teacher, biographical design,
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302. Changed: 18/1/2010 09:39.
Abstract
Dizertační práce předkládá jeden z možných pohledů na rozvoj učitele experta, a to prostřednictvím biografického a narativního zkoumání jeho kariéry. Hlavní výzkumná otázka, reformulovaná v průběhu výzkumu, zněla: Jak se vyvíjí identita učitele experta z pohledu biografického rekonstruování jeho profesní a životní dráhy? Ústřední součástí práce je empirické kvalitativní šetření učitelů expertů prvního a druhého stupně základní školy. Cílem výzkumu za použití kvalitativního přístupu, biografického a narativního designu a dalších specifických metod, jako je životní historie, bylo induktivně zkoumat proces vývoje a rozvoje učitele. Klíčovým procesem, skrze který je vysvětlován rozvoj experta, je učitelova práce na profesní identitě. Profesní identita učitele je výtvorem vědomého jednání a výsledkem sebereflexe více než souborem daných nebo vrozených vlastností.
Abstract (in English)
Thesis presents one possible approach to the development of expert teachers, through biographical and narrative approach of his/her career. The main research question, reformulated in the research was: How is developed the identity of expert teachers from the view of biographical reconstruction of his/her career and life path? The central part of the work is an empirical qualitative research of expert teachers first and second grade elementary school. The aim of the research using a qualitative approach, biographical and narrative design and other specific methods, such as living history, was to examine the inductive process of evolution and development of teachers. The key process, which is explained by the development of an expert, is teacher’s work on his/her professional identity. Professional identity of teachers is the creation of conscious action and the result of conscious self-reflection more than a set of features or congenital.
PrintDisplayed: 19/5/2024 03:18