J 2010

Postindustriální krajina - staronový fenomén českých zemí z pohledu zeměpisce

KOLEJKA, Jaromír

Basic information

Original name

Postindustriální krajina - staronový fenomén českých zemí z pohledu zeměpisce

Name in Czech

Postindustriální krajina - staronový fenomén českých zemí z pohledu zeměpisce

Name (in English)

Post-industrial landscape - traditional phenomenon of Czech lands from geographer´s viewpoint

Authors

KOLEJKA, Jaromír (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Biologie, chemie, zeměpis, Praha, SPN - pedagogické nakladatelství, a.s. 2010, 1210-3349

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00040479

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

geografické vzdělávání - krajina - typologie - terénní výuka

Keywords in English

geography education - landscape - typology - field work

Tags

post-industrial landscape

Tags

Reviewed
Změněno: 19/1/2010 19:13, prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.

Abstract

ORIG EN

V originále

Průmyslové dědictví je představováno nejen jednotlivými objekty a stavbami, ale také rozmanitými terénními tvary, vodními útvary, komunikacemi apod. Jejich územní koncentrace tvoří areály postindustriální krajiny. Budoucnost postindustriálních krajin není jasná a školní geografové - učitelé zeměpisu mohou přispět ke správnému rozhodování o jejich osudu. Mohou mj. zajistit inventarizaci objektů a ploch, provést jejich hodnocení, navrhnout řešení pro jejich lepší budoucnost využitím geografických znalostí. Současně mohou svým žákům a studentům nabídnout jistou formu "bezpečného dobrodružství" při studiu tohoto zvláštního druhu historického a přírodního dědictví.

In English

The industrial heritage is represented not only by a number of individual buildings and other construction, but also by various land forms, water bodies, road, rails etc. Their territorial concentrations form areas of a post-industrial landscape. Their future is not clear and school geographers can contribute to correct decision making. They are able to provide the object/area inventory, its value assessment, using geographic knowledge suggest ideas about its better fate. At the same time, geography teachers can promote some kind of safe adventure during the research of this kind of historical and natural heritage to their pupils and students.

Links

IAA300860903, research and development project
Name: Osud české postindustriální krajiny
Investor: Academy of Sciences of the Czech Republic, The fate of Czech post-industrial landscape
Displayed: 10/11/2024 07:26