Detailed Information on Publication Record
2001
Pedagogický seminář Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v meziválečném období
ZOUNEK, JiříBasic information
Original name
Pedagogický seminář Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v meziválečném období
Name (in English)
Department of Education at the Faculty of Arts of the Masaryk University in the Years between the World Wars
Authors
ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Brno, 213 pp. 2001
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Účelové publikace
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/01:00038814
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
dějiny pedagogiky; dějiny školství; terciární vzdělávání
Keywords in English
history of education; terciary education
Tags
Změněno: 14/4/2010 22:30, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
V originále
Předkládaná studie se snaží objasnit události okolo vzniku a rozvoje Pedagogického semináře v období ohraničeném dvěma světovými válkami. Celá práce je založena na studiu dostupné literatury a především archívních materiálů. O dějinách meziválečného Pedagogického semináře bylo publikováno mnoho studií a článků, avšak téměř žádná práce se nevěnovala detailně budování semináře jako instituce, která vytvořila základ pro rozvoj pedagogiky jako vědy na brněnské univerzitě.
In English
The author focuses on the process of establishing the Department of Education at the Faculty of Arts, Masaryk University in Brno, and observes its development in the years between the World Wars. The book explores available publications and, above all, archival materials. The author follows the process of building up the Department as an institution that created conditions for the development of educational science at Masaryk University. He also deals with the personalities from the Department, especially with its founder and leading personality, Otokar Chlup. Further, he analyses the contributions of Jan Uher, Stanislav Velinský and Josef Dvořáček to the develop-ment of the Department of Education.