u 2001

Pedagogický seminář Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v meziválečném období

ZOUNEK, Jiří

Basic information

Original name

Pedagogický seminář Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v meziválečném období

Name (in English)

Department of Education at the Faculty of Arts of the Masaryk University in the Years between the World Wars

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, 213 pp. 2001

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Účelové publikace

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/01:00038814

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

dějiny pedagogiky; dějiny školství; terciární vzdělávání

Keywords in English

history of education; terciary education
Změněno: 14/4/2010 22:30, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Abstract

V originále

Předkládaná studie se snaží objasnit události okolo vzniku a rozvoje Pedagogického semináře v období ohraničeném dvěma světovými válkami. Celá práce je založena na studiu dostupné literatury a především archívních materiálů. O dějinách meziválečného Pedagogického semináře bylo publikováno mnoho studií a článků, avšak téměř žádná práce se nevěnovala detailně budování semináře jako instituce, která vytvořila základ pro rozvoj pedagogiky jako vědy na brněnské univerzitě.

In English

The author focuses on the process of establishing the Department of Education at the Faculty of Arts, Masaryk University in Brno, and observes its development in the years between the World Wars. The book explores available publications and, above all, archival materials. The author follows the process of building up the Department as an institution that created conditions for the development of educational science at Masaryk University. He also deals with the personalities from the Department, especially with its founder and leading personality, Otokar Chlup. Further, he analyses the contributions of Jan Uher, Stanislav Velinský and Josef Dvořáček to the develop-ment of the Department of Education.