VACULOVÁ, Ivana. Proces osvojování fyzikálních dovedností žáků ve výzkumných otázkách (Acquisition of physical skills in research questions). In ACTA FACULTATIS PAEDAGOGICAE UNIVERSITATIS TYRNAVIENSIS, Séria D VEDY O VYCHOVE A VZDELÁVANÍ. Trnava: Pedagogická fakulta TU, 2009, p. 63-81. ISBN 978-80-8082-324-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Proces osvojování fyzikálních dovedností žáků ve výzkumných otázkách
Name in Czech Proces osvojování fyzikálních dovedností žáků ve výzkumných otázkách
Name (in English) Acquisition of physical skills in research questions
Authors VACULOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Trnava, ACTA FACULTATIS PAEDAGOGICAE UNIVERSITATIS TYRNAVIENSIS, Séria D VEDY O VYCHOVE A VZDELÁVANÍ, p. 63-81, 19 pp. 2009.
Publisher Pedagogická fakulta TU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/09:00038895
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-8082-324-5
Keywords (in Czech) Dovednosti; osvojování dovedností; etapy procesu osvojování dovedností; výuka fyziky; didaktický test; videostudie; kategoriální systém
Keywords in English Skills; skill acquisition; stages of the skill acquisition; physics instruction; didactic test; video study; system of categories
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Ivana Medková, Ph.D., učo 63881. Changed: 21/6/2010 09:50.
Abstract
Přírodovědné dovednosti jsou důležitou součástí vzdělání každého člověka. Proto je důležité je rozvíjet již u žáků základní školy. Předkládaná studie se zkoumá proces osvojování dovedností žáků ve výuce fyziky na základní škole. Tento proces probíhá v několika etapách: motivační, orientační, krystalizační, dotvářecí a integrační. Prostřednictvím didaktického testu byla zkoumána úroveň dovedností žáků a prostřednictvím videostudie bylo posuzováno postavení učebních úloh v procesu osvojování dovedností.
Abstract (in English)
Science skills are important part of the education of every human being. It is therefore essential to develop them already in basic school pupils. The present study deals with the topic of physics skills acquisition of elementary school pupils. This acquisition consists of several phases: motivation, orientation, crystallisation, completion and integration. The research was carried out using didactic tests and videostudies. Using didactic test, the level of pupil`s skills was assessed. Video study of the physics education investigates the role of the learning tasks in the process of skill acquirement.
PrintDisplayed: 10/9/2024 13:12