HAVELKOVÁ, Marie and Pavel MENŠÍK. Využití poznatků moderní genetiky v praktickém živote (Scientific modern genetics findings and its utilization in practical life). In „Biorytmy součást života“. 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Využití poznatků moderní genetiky v praktickém živote
Name in Czech Využití poznatků moderní genetiky v praktickém živote
Name (in English) Scientific modern genetics findings and its utilization in practical life
Authors HAVELKOVÁ, Marie and Pavel MENŠÍK.
Edition „Biorytmy součást života“ 2010.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study Genetics and molecular biology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Dítě – výchova – negativní stres – fyzická kondice – trénink – genotyp – gen – ACE gen – gen ACTN 3 – alela – angiotenzinogen – angiotenzin I – angiotenzin II – homozygot - heterozygot
Keywords in English Child – education - negative stress - physic condition – training - genotype – gene - ACE gen – gen ACTN 3 - allele - angiotensinogen - angiotensin I angiotensin II – homozygote - heterozygote.
Changed by Changed by: doc. MUDr. Marie Havelková, CSc., učo 1564. Changed: 15/2/2010 16:43.
Abstract
Fyzická kondice každého jedince je primárně limitována jeho genotypem. V současné době je známo 11 genů, které zásadně ovlivňují fyzickou zdatnost a vytrvalost organizmu. Geny existují buďto ve formě (alele) výhodné, podporující a zvyšující fyzickou zdatnost těla nebo ve formě nevýhodné (tento typ genu k podpoře tělesné zdatnosti organizmu podstatněji nepřispívá). Navíc, dnes již dokážeme zjistit, jakou formu genu konkrétní jedinec zdědil a podle jeho genotypu pak s vysokou mírou přesnosti určit, zda je v možnostech tohoto jedince dosáhnout intenzivním tréninkem vrcholových sportovních výkonů ve vytrvalostních sportovních disciplínách, či zda je trénink pouze nadbytečnou zátěží bez očekávaného efektu. Rodičům, učitelům a trenérům mládeže tedy tyto testy mohou pomoci v poznání, jak jsou limitovány možností konkrétního jedince, aby nemusel být zbytečně vystavován stresovým situacím, které se dostavují při neúspěšném umístění jedince ve sportovních kláních.
Abstract (in English)
Each individual physical condition is limited primary by his or her genotype. Today we know 11 genes, affecting physical condition and persistence of organism. These genes can be in a form (allele) preferable, advantageous, supporting physical fitness or in a form disadvantageous (this type of gene isnť suporting). Furthermore, today we are already able to find out, which form of gene concrete person inherited and by his or her genotype, we can establish, if it is possible to reach by intensive training top sport accomplishments by this individual or if the training is only redundant stress for organism without expected effect. These tests could be helpful for parents, teachers and sport instructors in cognition, how could be chances of concrete individual limited. We can reduce stress situations for the individual, which are in connection with sport matches failures.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 21/8/2024 01:32