D 2010

CPV videostudie anglického jazyka: analýza výuky reálií a interkulturní komunikativní kompetence

ZERZOVÁ, Jana

Basic information

Original name

CPV videostudie anglického jazyka: analýza výuky reálií a interkulturní komunikativní kompetence

Name in Czech

CPV videostudie anglického jazyka: analýza výuky reálií a interkulturní komunikativní kompetence

Name (in English)

CPV Video Study of English: Analysis of teaching culture and interculutral communicative competence

Authors

ZERZOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Ostrava, Český pedagogický výzkum v mezinárodním kontextu. Sborník příspěvků XVII. ročníku celostátní konference ČAPV, p. 299-306, 8 pp. 2010

Publisher

Pedagogická fakulta Ostravské univerzity

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00043356

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7368-769-4

Keywords (in Czech)

videostudie; CPV videostudie anglického jazyka; výuka reálií; interkulturní komunikativní kompetence; pozorování výuky; kategoriální systém

Keywords in English

video study; CPV Video Study of English; teaching culture; intercultural communicative competence; observing teaching; system of categories

Tags

Reviewed
Changed: 16/2/2010 11:53, Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek stručně představuje projekt CPV videostudie anglického jazyka. Detailněji se věnuje popisu přístupů k výuce reálií a jejich pozorování v hodinách anglického jazyka se zvláštním zaměřením na pozorování rozvíjení interkulturní komunikativní kompetence. Příspěvek představuje kategoriální systém navržený pro pozorování výuky reálií a interkulturní komunikativní kompetence v hodinách anglického jazyka natočených v rámci projektu CPV videostudie anglického jazyka a ukázky transkriptů reprezentující jednotlivé kategorie kategoriálního systému, které se ve vzorku 79 hodin, natočených v 7. a 8. ročnících základních škol Jihomoravského, Olomouckého a Zlínského kraje vyskytly.

In English

The contribution briefly introduces the project of CPV Video Study of English. It focuses in more detail on the description of the planned analysis of the approaches to teaching culture and their observation in English classes with special focus on observing enhancing the intercultural communicative competence. It introduces the system of categories developed for observing teaching intercultural communicative competence in English classes videotaped in the project of CPV Video Study of English and examples of transcript extracts representing the categories present in the sample of 79 lessons videotaped in the 7th and 8th grades of elementary schools in Jihomoravský, Zlínský and Olomoucký regions.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling