Detailed Information on Publication Record
2010
Vzdělávání sportovních trenérů
JŮVA, VladimírBasic information
Original name
Vzdělávání sportovních trenérů
Name in Czech
Vzdělávání sportovních trenérů
Name (in English)
Coach education
Authors
JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Ostrava, Český pedagogický výzkum v mezinárodním kontextu, p. 223-232, 10 pp. 2010
Publisher
Pedagogická fakulta OU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Sport and leisure time activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/10:00043367
Organization unit
Faculty of Sports Studies
ISBN
978-80-7368-769-4
Keywords (in Czech)
sportovní trenér; trenérství; trenérská profese; pedagogická odpovědnost; trenérské vzdělávání; výzkum trenérského vzdělávání
Keywords in English
coach; coaching; coach profession; pedagogical responsibility; coach education; research of coach education
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 26/4/2011 15:36, Mgr. Eva Špillingová
V originále
Příspěvek se zabývá vzděláváním a dalším vzděláváním sportovních trenérů, kteří jako pedagogičtí pracovníci podstatně determinují nejen sportovní, ale i volnočasové a vzdělávací aktivity zejména mladé generace. Úvodní část shrnuje současné tendence trenérského vzdělávání, které kladou důraz na osobnostní a sociální přípravu trenérů, na etické aspekty trenérství a na pedagogickou odpovědnost. Příspěvek dále analyzuje data z provedeného dotazníkové šetření. Oslovení sportovní trenéři často uvádějí, že je absolvované vzdělávání dobře připravilo po stránce teoretické, nedostatečně však na vlastní trenérskou praxi. Významnější roli by mělo sehrávat další trenérské vzdělávání, které by mělo pružněji reagovat zejména na aktuální problémy soudobé trenérské praxe.
In English
The paper deals with education and further education of coaches who as educators significantly determine not only sport activities but also leisure and educational activities primarily in young generation. The introductory part summarises current trends in coach education, which emphasise personality and social training of coaches, ethical aspects of coaching and pedagogical responsibility. Further, the paper analyses data from a questionnaire investigation. The addressed coaches often state that the education they completed prepared them well as regards theory, however concerning their coaching practice it was insufficient. A more significant role should be played by further coach education, which should more swiftly react to the current problems of coaching practice.