D 2009

Reflexe oslav J. A. Komenského v roce 1892 v dobovém pedagogickém tisku

ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ

Basic information

Original name

Reflexe oslav J. A. Komenského v roce 1892 v dobovém pedagogickém tisku

Name (in English)

Reflections of celebrations of J. A. Comenius in 1892 in periodical press

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic)

Edition

Přerov, 120 let Muzea Komenského v Přerově a oslavy Komenského v roce 1892 ve střední Evropě, p. 128-141, 13 pp. 2009

Publisher

Muzeum Komenského v Přerově

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/09:00039061

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-87190-04-3

Keywords (in Czech)

Komenský dějiny školství výzkum odborný tisk

Keywords in English

Comenius history of education research
Změněno: 28/3/2010 00:22, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Abstract

V originále

Autoři ve svém příspěvku analyzují dobový pedagogický tisk s cílem odhalit, zda (vůbec) byly oslavy J. A. Komenského v roce 1892 v tomto tisku reflektovány a pokud ano, jaké pedagogické a didaktické otázky Komenského díla byly vyzdvihovány v souvislosti s těmito oslavami. Tato analýza přinese informaci nejenom o dobových oslavách a jejich zaměření, ale podává také méně tradiční (a méně známý) obraz tehdejšího myšlení v oblasti školství, vzdělávání a pedagogiky.

In English

The contribution brings answers to question, whether the celebrations of J. A. Comenius held in 1892 were reflected in period pedagogical press and if so, which pedagogical and didactical aspects of Comenius work were emphasized in the relation to these celebrations. Research sample included pedagogical press for wider pedagogical public and also magazines for specialized and scientific public (Teachers News, Pedagogical Review, Comenius). For greater variability, the sample also included period cultural and historical periodical called Magazine of Moravian Foundation. Data obtained on the basis of content analysis are divided into several groups according to their nature (Comenius work, principles, matter of education etc.). Divided in this way, it brings clear results of magazine analysis and relatively detailed answers to research question.