Detailed Information on Publication Record
2009
Reflexe oslav J. A. Komenského v roce 1892 v dobovém pedagogickém tisku
ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚBasic information
Original name
Reflexe oslav J. A. Komenského v roce 1892 v dobovém pedagogickém tisku
Name (in English)
Reflections of celebrations of J. A. Comenius in 1892 in periodical press
Authors
ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic)
Edition
Přerov, 120 let Muzea Komenského v Přerově a oslavy Komenského v roce 1892 ve střední Evropě, p. 128-141, 13 pp. 2009
Publisher
Muzeum Komenského v Přerově
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/09:00039061
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-87190-04-3
Keywords (in Czech)
Komenský dějiny školství výzkum odborný tisk
Keywords in English
Comenius history of education research
Tags
Změněno: 28/3/2010 00:22, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
V originále
Autoři ve svém příspěvku analyzují dobový pedagogický tisk s cílem odhalit, zda (vůbec) byly oslavy J. A. Komenského v roce 1892 v tomto tisku reflektovány a pokud ano, jaké pedagogické a didaktické otázky Komenského díla byly vyzdvihovány v souvislosti s těmito oslavami. Tato analýza přinese informaci nejenom o dobových oslavách a jejich zaměření, ale podává také méně tradiční (a méně známý) obraz tehdejšího myšlení v oblasti školství, vzdělávání a pedagogiky.
In English
The contribution brings answers to question, whether the celebrations of J. A. Comenius held in 1892 were reflected in period pedagogical press and if so, which pedagogical and didactical aspects of Comenius work were emphasized in the relation to these celebrations. Research sample included pedagogical press for wider pedagogical public and also magazines for specialized and scientific public (Teachers News, Pedagogical Review, Comenius). For greater variability, the sample also included period cultural and historical periodical called Magazine of Moravian Foundation. Data obtained on the basis of content analysis are divided into several groups according to their nature (Comenius work, principles, matter of education etc.). Divided in this way, it brings clear results of magazine analysis and relatively detailed answers to research question.