ZOUNEK, Jiří and Michal ŠIMÁNĚ. Reflexe oslav J. A. Komenského v roce 1892 v dobovém pedagogickém tisku (Reflections of celebrations of J. A. Comenius in 1892 in periodical press). In 120 let Muzea Komenského v Přerově a oslavy Komenského v roce 1892 ve střední Evropě. Přerov: Muzeum Komenského v Přerově, 2009, p. 128-141, 13 pp. ISBN 978-80-87190-04-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reflexe oslav J. A. Komenského v roce 1892 v dobovém pedagogickém tisku
Name (in English) Reflections of celebrations of J. A. Comenius in 1892 in periodical press
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic).
Edition Přerov, 120 let Muzea Komenského v Přerově a oslavy Komenského v roce 1892 ve střední Evropě, p. 128-141, 13 pp. 2009.
Publisher Muzeum Komenského v Přerově
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/09:00039061
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-87190-04-3
Keywords (in Czech) Komenský dějiny školství výzkum odborný tisk
Keywords in English Comenius history of education research
Tags Comenius, history od education
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D., učo 1752. Changed: 28/3/2010 00:22.
Abstract
Autoři ve svém příspěvku analyzují dobový pedagogický tisk s cílem odhalit, zda (vůbec) byly oslavy J. A. Komenského v roce 1892 v tomto tisku reflektovány a pokud ano, jaké pedagogické a didaktické otázky Komenského díla byly vyzdvihovány v souvislosti s těmito oslavami. Tato analýza přinese informaci nejenom o dobových oslavách a jejich zaměření, ale podává také méně tradiční (a méně známý) obraz tehdejšího myšlení v oblasti školství, vzdělávání a pedagogiky.
Abstract (in English)
The contribution brings answers to question, whether the celebrations of J. A. Comenius held in 1892 were reflected in period pedagogical press and if so, which pedagogical and didactical aspects of Comenius work were emphasized in the relation to these celebrations. Research sample included pedagogical press for wider pedagogical public and also magazines for specialized and scientific public (Teachers News, Pedagogical Review, Comenius). For greater variability, the sample also included period cultural and historical periodical called Magazine of Moravian Foundation. Data obtained on the basis of content analysis are divided into several groups according to their nature (Comenius work, principles, matter of education etc.). Divided in this way, it brings clear results of magazine analysis and relatively detailed answers to research question.
PrintDisplayed: 25/5/2024 08:07