D 2009

Tourism in the Czech Republic: in form of presentation of Atlas of tourism of the Czech Republic

VYSTOUPIL, Jiří and Josef KUNC

Basic information

Original name

Tourism in the Czech Republic: in form of presentation of Atlas of tourism of the Czech Republic

Name in Czech

Cestovní ruch v České republice: prezentace Atlasu cestovního ruchu České republiky

Authors

VYSTOUPIL, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Josef KUNC (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Warsaw, Wilk, W. (ed.): Global Changes: Their Regional and Local Aspects, p. 210-222, 13 pp. 2009

Publisher

University of Warsaw

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Earth magnetism, geodesy, geography

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14560/09:00030096

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-83-89502-73-5

Keywords (in Czech)

cestovní ruch; základní znalosti; Atlas cestovního ruchu České republiky

Keywords in English

Tourism; General Knowledge; Atlas of Tourism of the Czech Republic

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 29/1/2013 13:42, doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.

Abstract

V originále

In recent 15 years the meaning of tourism as social and economical phenomenon has been rising in the Czech Republic. The open-market economy offers Czech tourism a range of opportunities for further development and as well as obligations (e.g. accommodation capacities, quality of services and establishments) to both domestic and foreign visitors. The contribution covers the current state of tourism in the Czech Republic. Moreover, it focuses on geographical prerequisites, natural and cultural attractiveness and tourism potential. It assesses economical importance of tourism, domestic and foreign admissions. Finally, the paper involves the spatial distribution of basic and associated tourist infrastructure (accommodation establishments, second housing and sport-recreational infrastructure) and the main forms of tourism in the Czech Republic (urban tourism, water side recreation, whole-season mountain tourism, spa tourism, congress tourism, wine tourism, etc.).

In Czech

Cestovní ruch zažívá v České republice v posledních 15 letech nebývalý rozkvět. Tento stav souvisí primárně s otevřením hranic po pádu železné opony a s novým tržním ekonomickým systémem. Svět po desítkách let znovu objevil krásu České republiky, její přírodní a kulturní skvosty, z nichž řadu nelze v žádné jiné zemi nalézt. Předkládaný příspěvek se snaží poukázat nikoliv na nedostatky, ale zejména na přednosti, které Česká republika může v oblasti cestovního ruchu nabídnout. Cestovní ruch je v současnosti dynamickým, multispektrálním ekonomickým odvětvím a jako takový ho v našem článku také prezentujeme. Vzhledem k neúměrnému množství textu, které by bylo třeba pro zachycení celé šíře této problematiky, klademe při komplexním přehledu důraz na grafické vyjadřovací prostředky. Tyto mají základ ve vytvořeném Atlasu cestovního ruchu České republiky, jehož autorský kolektiv zde zastupujeme.

Links

WB-08-04, research and development project
Name: Návrh nové rajonizace cestovního ruchu ČR
Investor: Ministry for Regional Development of the CR, The New Tourism Regionalization in the Czech Republic Draft