RÖDEROVÁ, Petra. Socioprofesní dimenze edukace žáků se zrakovým postižením. (Social and professional dimension of education of visually impaired pupils.). Disertační práce. Brno, 2006, 231 pp.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Socioprofesní dimenze edukace žáků se zrakovým postižením.
Name (in English) Social and professional dimension of education of visually impaired pupils.
Authors RÖDEROVÁ, Petra.
Edition Disertační práce. Brno, 231 pp. 2006.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Special-purpose publication
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) speciální pedagogika; zrakové postižení; edukace; integrace; inkluze; profesní příprava; klíčové kompetence; sociální kompetence; efektivní formy výuky; sociální učení; sebeurčení; aktivní přístup k životu; akceptace postižení; potenciality osobnosti; využívání kompenzačních pomůcek.
Keywords in English education; special education; visual impairment; inclusion; vocational training; key competencies; social competencies; effective classroom practices; social learning; self-determination; active participation; acceptance of an impairment; potencial of a personality; use of compensatory aids and technologies.
Changed by Changed by: PhDr. Petra Röderová, Ph.D., učo 11726. Changed: 10/3/2010 17:27.
Abstract
Disertační práce analyzuje možnosti edukace a profesní přípravy osob s postižením zraku a zdůrazňuje včasné rozvíjení kompetencí během procesu edukace v prostředí speciálních i běžných škol. Z empirického šetření vyplynuly problematické oblasti v rozvoji kompetencí žáků a studentů se zrakovým postižením a byly vyvozeny závěry pro jejich rozvíjení efektivními formami výuky.
Abstract (in English)
The thesis analyses possibilities of education and vocational training by visually impaired persons. It emphasizes the need of early support of competencies during the education in special and mainstream schools. The research showed the problematic areas of competencies of visually impaired pupils and students and there were formed the conclusions for support of competencies within effective classroom practices.
PrintDisplayed: 10/7/2024 03:37