V originále
Autor sleduje sociální a politické kořeny německého konzervativismu v Čechách na přispěvcích do Avenariova časopisu Der Kunstwart, zvláště proměny postojů redaktora časopisu Deutsche Arbeit Hermanna Ullmanna. Ullmann udělal z kdysi převážně literárně historicky orientovaného časopisu Deutsche Arbeit časopis hraničářský (Grenzlandzeitschrift). Ullmann se na konci dvacátých ocitl na politicky izolovaném křídle konzervativní revoluce. Když byl Spolek pro Němectvo v zahraničí, kde působil od roku 1918, převzat v roce 1937 SS a podřízen úřadu pro dosídlování a přesídlování na dobytých územích, musel Ullmann odejít a pracoval jako korespondent na Balkáně. Podrobněji je interpretován Ullmannův cestopis Brazilské léto (1930). K životu německých kolonistů na jihu Brazílie vzhlížel Ullamnn k jako k pozitivní alternativě k příliš prozápadní a urbanizované Evropě. V těchto kolonistech spatřoval naději, že se jednou podaří Evropu odamerikanizovat a nastolit status quo ante.
In English
There is a rich history to German conservatism in Bohemia after 1890. The social and political background can be well illustrated on the life story of Hermann Ullmann. Ulman's beginnings are tied to Der Kunstwart, the magazine published by Avenarius. After 1912, when he started as coeditor of Deutsche Arbeit, the once literary magazine turned political after 1919 (Grenzlandzeitschrift). Having printed a critical paper over Alfred Hugenberg after his election failure, the owner-publisher, in Politische Wochenschrift, Ullmann lost his job. Two decades he worked for the foundation Verein für das Deutschtum im Ausland. After the takeover of the foundation by SS, Ullmann had to leave again, and became a foreign correspondent posted in the Balkans and since 1942 in the Switzerland. In his travelogue Brazilské léto (1930) is he dreaming of restoring status quo ante, he saw German expatriots in Brazil as a hopeful alternative to the urbanised and americanised Europe.