OSOLSOBĚ, Klára and Pavlína VALIŠOVÁ. Tagset korpusů ČNK z hlediska předpokládané znalosti gramatické terminologie u nerodilých mluvčích (Možnosti a meze využívání korpusů češtiny pro nerodilé mluvčí) (The Tagset of ČNK and the Hypopthetical Mastering of Linguistic Terminology by Foreign Students of Czech (Possibilities of Using Anotated Corpora in Teaching and Learning Czech as a Foreign Language)). In Dominiková, I. – Lachout, M. Lingua terminologica, Soubor vědeckých statí. 1st ed. Praha: Metropolitní univerzita Praha. p. 141–156. ISBN 978-80-86855-58-5. 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tagset korpusů ČNK z hlediska předpokládané znalosti gramatické terminologie u nerodilých mluvčích (Možnosti a meze využívání korpusů češtiny pro nerodilé mluvčí)
Name in Czech Tagset korpusů ČNK z hlediska předpokládané znalosti gramatické terminologie u nerodilých mluvčích (Možnosti a meze využívání korpusů češtiny pro nerodilé mluvčí)
Name (in English) The Tagset of ČNK and the Hypopthetical Mastering of Linguistic Terminology by Foreign Students of Czech (Possibilities of Using Anotated Corpora in Teaching and Learning Czech as a Foreign Language)
Authors OSOLSOBĚ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavlína VALIŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Praha, Lingua terminologica, Soubor vědeckých statí, p. 141–156, 16 pp. 2010.
Publisher Metropolitní univerzita Praha
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00043579
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-86855-58-5
Keywords (in Czech) korpus; značkování; automatická morfologická analýza; Data Driven Learning (DDL); lingvistická terminologie
Keywords in English corpus; tagging; automatic morphological analysis; Data Driven Learning (DDL); linguistic terminology
Tags RIV-OK
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Vališová, učo 75420. Changed: 11/2/2011 00:19.
Abstract
Ve svém příspěvku se budeme zamýšlet nad možnostmi využití korpusů pro výuku češtiny jako cizího jazyka. Pozornost bude věnována dvěma okruhům: 1. Na základě analýzy dostupných učebnic a gramatik češtiny jako cizího jazyka vytvoříme předpokládaný rámec znalostí lingvistické terminologie. 2. Vytvořený rámec porovnáme s terminologií použitou pro popis morfologických značek v manuálu dostupném všem uživatelům korpusů ČNK. Navrhneme přehled informací, které by do popisu morfologických značek bylo vhodné doplnit, pokud by měl sloužit uživatelům, kteří čerpají svoje znalosti o české gramatice z analyzovaných učebnic.
Abstract (in English)
In this paper, we would like to think about possibilities of using corpus in teaching and learning Czech as a foreign language. We will aim our attention to two fields of study: 1. We will create a set of supposed knowledge of linguistic terminology on the basis of the analysis of textbooks and grammar books of Czech as a foreign language. 2. We will compare this created set with the terminology used for the description of morphological tags which are in manual available for every user of Czech National Corpus. We would like to propose the outline of information which is necessary to add into the description of morphological tags, if it is used by the students who draw their knowledge of Czech grammar from the analysed textbooks.
Links
2C06009, research and development projectName: Prostředky tvorby komplexní báze znalostí pro komunikaci se sémantickým webem v přirozeném jazyce (Acronym: COT-SEWing)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
PrintDisplayed: 28/3/2024 18:57