D 2010

Tagset korpusů ČNK z hlediska předpokládané znalosti gramatické terminologie u nerodilých mluvčích (Možnosti a meze využívání korpusů češtiny pro nerodilé mluvčí)

OSOLSOBĚ, Klára and Pavlína VALIŠOVÁ

Basic information

Original name

Tagset korpusů ČNK z hlediska předpokládané znalosti gramatické terminologie u nerodilých mluvčích (Možnosti a meze využívání korpusů češtiny pro nerodilé mluvčí)

Name in Czech

Tagset korpusů ČNK z hlediska předpokládané znalosti gramatické terminologie u nerodilých mluvčích (Možnosti a meze využívání korpusů češtiny pro nerodilé mluvčí)

Name (in English)

The Tagset of ČNK and the Hypopthetical Mastering of Linguistic Terminology by Foreign Students of Czech (Possibilities of Using Anotated Corpora in Teaching and Learning Czech as a Foreign Language)

Authors

OSOLSOBĚ, Klára (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavlína VALIŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, Lingua terminologica, Soubor vědeckých statí, p. 141–156, 16 pp. 2010

Publisher

Metropolitní univerzita Praha

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00043579

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-86855-58-5

Keywords (in Czech)

korpus; značkování; automatická morfologická analýza; Data Driven Learning (DDL); lingvistická terminologie

Keywords in English

corpus; tagging; automatic morphological analysis; Data Driven Learning (DDL); linguistic terminology

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 11/2/2011 00:19, Mgr. Pavlína Vališová

Abstract

V originále

Ve svém příspěvku se budeme zamýšlet nad možnostmi využití korpusů pro výuku češtiny jako cizího jazyka. Pozornost bude věnována dvěma okruhům: 1. Na základě analýzy dostupných učebnic a gramatik češtiny jako cizího jazyka vytvoříme předpokládaný rámec znalostí lingvistické terminologie. 2. Vytvořený rámec porovnáme s terminologií použitou pro popis morfologických značek v manuálu dostupném všem uživatelům korpusů ČNK. Navrhneme přehled informací, které by do popisu morfologických značek bylo vhodné doplnit, pokud by měl sloužit uživatelům, kteří čerpají svoje znalosti o české gramatice z analyzovaných učebnic.

In English

In this paper, we would like to think about possibilities of using corpus in teaching and learning Czech as a foreign language. We will aim our attention to two fields of study: 1. We will create a set of supposed knowledge of linguistic terminology on the basis of the analysis of textbooks and grammar books of Czech as a foreign language. 2. We will compare this created set with the terminology used for the description of morphological tags which are in manual available for every user of Czech National Corpus. We would like to propose the outline of information which is necessary to add into the description of morphological tags, if it is used by the students who draw their knowledge of Czech grammar from the analysed textbooks.

Links

2C06009, research and development project
Name: Prostředky tvorby komplexní báze znalostí pro komunikaci se sémantickým webem v přirozeném jazyce (Acronym: COT-SEWing)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR