J 2009

Vztah Macrobiových Saturnálií k Platónovu Symposiu. (Aemulatio či imitatio?)

PETROVIĆOVÁ, Katarina

Basic information

Original name

Vztah Macrobiových Saturnálií k Platónovu Symposiu. (Aemulatio či imitatio?)

Name in Czech

Vztah Macrobiových Saturnálií k Platónovu Symposiu. (Aemulatio či imitatio?)

Name (in English)

Relation of Macrobius' Saturnalia to Plato's Symposium. (Emulation or imitation?)

Authors

PETROVIĆOVÁ, Katarina (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Aithér, Praha, Filosofický ústav Akademie věd ČR, 2009, 1803-7860

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

URL

RIV identification code

RIV/00216224:14210/09:00029999

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Vzdělávací literatura; symposiální žánr; Macrobius; Platón; teorie nápodoby

Keywords in English

Educational Literature; Symposial Genre; Macrobius; Plato; Theory of Imitation

Tags

Educational Literature, Macrobius, Plato, Symposial genre

Tags

Reviewed
Změněno: 27/3/2010 23:06, doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

V příspěvku je zkoumán Platónův dialog Symposion jako inspirativní zdroj nejen pro filozofy, ale také pro další vzdělance, pro něž představoval především zakladatelské dílo nového literárního žánru, tzv. symposiálního dialogu. Autorka hodnotí Macrobiovo dílo Saturnalia, sepsané v pátém století po Kr., jako příklad vzdělávacího dialogu a ukazuje konkrétní způsob napodobování Symposia i dalších symposiálních děl inspirovaných Platónem. Analyzuje způsob, jakým Macrobius využívá symposiální topiku a přetváří jednotlivé topy tak, aby vytvořil text závažnější než Symposion, odpovídající lépe římské tradici a čtenářům. Dokazuje, že autor v dialogu sice nechává veškeré symposiální příznaky Platónova Symposia, jejich konkrétní podobu však podřizuje vzdělávacímu cíli a záměru uchovat římskou kulturu jako integrální a nekontroverzní.

In English

Examining the Macrobius' Saturnalia, work composed by the noble man of letters in the 5th century AD, as an example of educational dialogue, the author of this paper demonstrates the particular ways of drawing inspiration from Plato's dialogue, and other symposial works inspired by Plato. She provides a thorough analysis of Macrobius' use of symposial topoi, and his practice of transforming them in order to portray an exemplary literary and scholarly debate, and to provide a more serious alternative to Plato's symposial dialogue, more appropriate to Roman traditions and readers. Although this model text manifests all the characteristic features of symposial literature, they are elaborated so that the work entirely fulfils the educational aim of preserving the Roman culture as an integral and non-controversial entity.

Links

GP405/07/P202, research and development project
Name: Žánrová charakteristika antické naukové tvorby ve vztahu k vzdělávacímu modelu sedmi svobodných umění a jeho vývoji
Investor: Czech Science Foundation, A Genre Characteristics of Ancient Scholarly Writings in Relation to the Educational System of Seven Liberal Arts and its Development
Displayed: 5/11/2024 02:57