PETROVIĆOVÁ, Katarina. Vztah Macrobiových Saturnálií k Platónovu Symposiu. (Aemulatio či imitatio?) (Relation of Macrobius' Saturnalia to Plato's Symposium. (Emulation or imitation?)). Aithér. Praha: Filosofický ústav Akademie věd ČR, 2009, 1/2009, No 2, p. 129-148. ISSN 1803-7860.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vztah Macrobiových Saturnálií k Platónovu Symposiu. (Aemulatio či imitatio?)
Name in Czech Vztah Macrobiových Saturnálií k Platónovu Symposiu. (Aemulatio či imitatio?)
Name (in English) Relation of Macrobius' Saturnalia to Plato's Symposium. (Emulation or imitation?)
Authors PETROVIĆOVÁ, Katarina (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Aithér, Praha, Filosofický ústav Akademie věd ČR, 2009, 1803-7860.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/09:00029999
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Vzdělávací literatura; symposiální žánr; Macrobius; Platón; teorie nápodoby
Keywords in English Educational Literature; Symposial Genre; Macrobius; Plato; Theory of Imitation
Tags Educational Literature, Macrobius, Plato, Symposial genre
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D., učo 10362. Changed: 27/3/2010 23:06.
Abstract
V příspěvku je zkoumán Platónův dialog Symposion jako inspirativní zdroj nejen pro filozofy, ale také pro další vzdělance, pro něž představoval především zakladatelské dílo nového literárního žánru, tzv. symposiálního dialogu. Autorka hodnotí Macrobiovo dílo Saturnalia, sepsané v pátém století po Kr., jako příklad vzdělávacího dialogu a ukazuje konkrétní způsob napodobování Symposia i dalších symposiálních děl inspirovaných Platónem. Analyzuje způsob, jakým Macrobius využívá symposiální topiku a přetváří jednotlivé topy tak, aby vytvořil text závažnější než Symposion, odpovídající lépe římské tradici a čtenářům. Dokazuje, že autor v dialogu sice nechává veškeré symposiální příznaky Platónova Symposia, jejich konkrétní podobu však podřizuje vzdělávacímu cíli a záměru uchovat římskou kulturu jako integrální a nekontroverzní.
Abstract (in English)
Examining the Macrobius' Saturnalia, work composed by the noble man of letters in the 5th century AD, as an example of educational dialogue, the author of this paper demonstrates the particular ways of drawing inspiration from Plato's dialogue, and other symposial works inspired by Plato. She provides a thorough analysis of Macrobius' use of symposial topoi, and his practice of transforming them in order to portray an exemplary literary and scholarly debate, and to provide a more serious alternative to Plato's symposial dialogue, more appropriate to Roman traditions and readers. Although this model text manifests all the characteristic features of symposial literature, they are elaborated so that the work entirely fulfils the educational aim of preserving the Roman culture as an integral and non-controversial entity.
Links
GP405/07/P202, research and development projectName: Žánrová charakteristika antické naukové tvorby ve vztahu k vzdělávacímu modelu sedmi svobodných umění a jeho vývoji
Investor: Czech Science Foundation, A Genre Characteristics of Ancient Scholarly Writings in Relation to the Educational System of Seven Liberal Arts and its Development
PrintDisplayed: 3/10/2024 08:25