D 2009

Vliv věku na výkon profese učitele. Specifické strategie zvládání handicapu věku

LAZAROVÁ, Bohumíra, Vladimír JŮVA and Aleš SEKOT

Basic information

Original name

Vliv věku na výkon profese učitele. Specifické strategie zvládání handicapu věku

Name in Czech

Vliv věku na výkon profese učitele. Specifické strategie zvládání handicapu věku

Name (in English)

Influence of age at capacity of teacher profession

Authors

LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Vladimír JŮVA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Aleš SEKOT (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Zlín, Škola v proměnách: Učitel – žák – učivo, p. 45-51, 7 pp. 2009

Publisher

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14510/09:00030048

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-7318-904-4

Keywords (in Czech)

starší učitelé; kariéra učitele; vzdělávání učitelů; spolupráce učitelů

Keywords in English

senior teachers; career of teacher; teacher education; cooperation among teachers

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 21/5/2013 15:37, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá problematikou starších učitelů a jejich problémy. Přibližuje dílčí výsledky analýzy skupinových rozhovorů s vybranými učiteli vyšší sekundární školy. Autoři představují hlavní identifikované kategorie, které představují věkové handicapy prizmatem dotazovaných starších učitelů. Zvláštní pozornost je věnována strategiím zvládání věkových handicapů.

In English

The paper deals with the topic of senior teachers' age handicap. It includes partial results of analysis of discussion in focus groups formed by selected lower secondary school teachers aged over 50. The authors present main identified categories, which represent age handicaps as seen by interviewed teachers and special attention is paid primarily to strategies of coping, which are: education, seeking assistance, compensation, fight and competition, escape and expecting appreciation.

Links

GA406/08/0176, research and development project
Name: Učitelé v pozdní fázi kariéry
Investor: Czech Science Foundation, Teachers in the late phase of their career