LAZAROVÁ, Bohumíra, Vladimír JŮVA and Aleš SEKOT. Vliv věku na výkon profese učitele. Specifické strategie zvládání handicapu věku (Influence of age at capacity of teacher profession). In Škola v proměnách: Učitel – žák – učivo. 1st ed. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009, p. 45-51. ISBN 978-80-7318-904-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vliv věku na výkon profese učitele. Specifické strategie zvládání handicapu věku
Name in Czech Vliv věku na výkon profese učitele. Specifické strategie zvládání handicapu věku
Name (in English) Influence of age at capacity of teacher profession
Authors LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Vladimír JŮVA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Aleš SEKOT (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Zlín, Škola v proměnách: Učitel – žák – učivo, p. 45-51, 7 pp. 2009.
Publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14510/09:00030048
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 978-80-7318-904-4
Keywords (in Czech) starší učitelé; kariéra učitele; vzdělávání učitelů; spolupráce učitelů
Keywords in English senior teachers; career of teacher; teacher education; cooperation among teachers
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc., učo 1058. Changed: 21/5/2013 15:37.
Abstract
Příspěvek se zabývá problematikou starších učitelů a jejich problémy. Přibližuje dílčí výsledky analýzy skupinových rozhovorů s vybranými učiteli vyšší sekundární školy. Autoři představují hlavní identifikované kategorie, které představují věkové handicapy prizmatem dotazovaných starších učitelů. Zvláštní pozornost je věnována strategiím zvládání věkových handicapů.
Abstract (in English)
The paper deals with the topic of senior teachers' age handicap. It includes partial results of analysis of discussion in focus groups formed by selected lower secondary school teachers aged over 50. The authors present main identified categories, which represent age handicaps as seen by interviewed teachers and special attention is paid primarily to strategies of coping, which are: education, seeking assistance, compensation, fight and competition, escape and expecting appreciation.
Links
GA406/08/0176, research and development projectName: Učitelé v pozdní fázi kariéry
Investor: Czech Science Foundation, Teachers in the late phase of their career
PrintDisplayed: 19/6/2024 02:45