J 2010

The relationship between ICT use and science knowledge for Czech students: a secondary analysis of PISA 2006

KUBIATKO, Milan and Kateřina VLČKOVÁ

Basic information

Original name

The relationship between ICT use and science knowledge for Czech students: a secondary analysis of PISA 2006

Name in Czech

Vztah používání informačních a komunikačních technologií a znalostí z přírodní věd u českých žáků: sekundární analýza PISA 2006

Authors

KUBIATKO, Milan (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution) and Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

International Journal of Science and Mathematics Education, Nizozemí, Springer, 2010, 1571-0068

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Netherlands

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

WWW Springer Link

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00043796

Organization unit

Faculty of Education

UT WoS

000292148000008

Keywords (in Czech)

informační a komunikační technologie; znalosti z přírodních věd; žáci; PISA 2006; sekundární analýza dat

Keywords in English

Czech Republic; information and communication technology; large-scale data;PISA;science knowledge;students

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 14/3/2019 09:49, Dana Nesnídalová

Abstract

ORIG CZ

V originále

The 2006 Programme for International Student Assessment focussed on students' scientific competencies, measured their knowledge and provided questionnaires focussed on different aspects of life. One aspect was students' experience with information and communication technology (ICT). A secondary analysis of variance of the Czech Republic data (N=5,932 students) was conducted using the science knowledge test score and ICT familiarity items. The science knowledge items explored different thematic areas, such as evolution, mousepox, genetics and acid rain. The main result was that students who were connected in some way with ICT achieved better scores on the science knowledge test in comparison with students who were not. Furthermore, students whose ICT activity was connected with the educational process achieved a higher score in comparison with students whose ICT activity was not connected with the educational process.

In Czech

Program mezinárodního hodnocení žáků PISA 2006 se zaměřoval na přírodovědné kompetence a znalosti žáků měřené pomocí dotazníku a testu. Zjišťována byla také zkušenost s informačními a komunikačními technologiemi (IKT). Na českých datech (N = 5932) byla realizována sekundární analýza rozptylu skóre z testu přírodovědných znalostí a položek týkajících se zkušenosti s IKT. Přírodovědná znalost byla zjišťována v různých tematických oblastech, jako jsou evoluce, neštovice, genetika nebo kyselý déšť. Hlavní výsledkem bylo zjištění, že žáci, kteří uváděli zkušenost s IKT, dosahovali lepšího skóre v přírodovědném testu ve srovnání s žáky, kteří tuto zkušenost neuváděli. Dále, žáci, jejichž aktivity s IKT byly spojeny s edukačními cíli, dosahovali vyššího skóre v přírodovědném testu než žáci, jejichž aktivity s IKT nebyly se vzdělávacím procesem spojeny.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
Displayed: 16/11/2024 01:11