V originále
The 2006 Programme for International Student Assessment focussed on students' scientific competencies, measured their knowledge and provided questionnaires focussed on different aspects of life. One aspect was students' experience with information and communication technology (ICT). A secondary analysis of variance of the Czech Republic data (N=5,932 students) was conducted using the science knowledge test score and ICT familiarity items. The science knowledge items explored different thematic areas, such as evolution, mousepox, genetics and acid rain. The main result was that students who were connected in some way with ICT achieved better scores on the science knowledge test in comparison with students who were not. Furthermore, students whose ICT activity was connected with the educational process achieved a higher score in comparison with students whose ICT activity was not connected with the educational process.
In Czech
Program mezinárodního hodnocení žáků PISA 2006 se zaměřoval na přírodovědné kompetence a znalosti žáků měřené pomocí dotazníku a testu. Zjišťována byla také zkušenost s informačními a komunikačními technologiemi (IKT). Na českých datech (N = 5932) byla realizována sekundární analýza rozptylu skóre z testu přírodovědných znalostí a položek týkajících se zkušenosti s IKT. Přírodovědná znalost byla zjišťována v různých tematických oblastech, jako jsou evoluce, neštovice, genetika nebo kyselý déšť. Hlavní výsledkem bylo zjištění, že žáci, kteří uváděli zkušenost s IKT, dosahovali lepšího skóre v přírodovědném testu ve srovnání s žáky, kteří tuto zkušenost neuváděli. Dále, žáci, jejichž aktivity s IKT byly spojeny s edukačními cíli, dosahovali vyššího skóre v přírodovědném testu než žáci, jejichž aktivity s IKT nebyly se vzdělávacím procesem spojeny.