KUBIATKO, Milan and Kateřina VLČKOVÁ. The relationship between ICT use and science knowledge for Czech students: a secondary analysis of PISA 2006. International Journal of Science and Mathematics Education. Nizozemí: Springer, 2010, vol. 8, No 3, p. 523-543. ISSN 1571-0068.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The relationship between ICT use and science knowledge for Czech students: a secondary analysis of PISA 2006
Name in Czech Vztah používání informačních a komunikačních technologií a znalostí z přírodní věd u českých žáků: sekundární analýza PISA 2006
Authors KUBIATKO, Milan (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution) and Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition International Journal of Science and Mathematics Education, Nizozemí, Springer, 2010, 1571-0068.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Netherlands
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW WWW Springer Link
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00043796
Organization unit Faculty of Education
UT WoS 000292148000008
Keywords (in Czech) informační a komunikační technologie; znalosti z přírodních věd; žáci; PISA 2006; sekundární analýza dat
Keywords in English Czech Republic; information and communication technology; large-scale data;PISA;science knowledge;students
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 14/3/2019 09:49.
Abstract
The 2006 Programme for International Student Assessment focussed on students' scientific competencies, measured their knowledge and provided questionnaires focussed on different aspects of life. One aspect was students' experience with information and communication technology (ICT). A secondary analysis of variance of the Czech Republic data (N=5,932 students) was conducted using the science knowledge test score and ICT familiarity items. The science knowledge items explored different thematic areas, such as evolution, mousepox, genetics and acid rain. The main result was that students who were connected in some way with ICT achieved better scores on the science knowledge test in comparison with students who were not. Furthermore, students whose ICT activity was connected with the educational process achieved a higher score in comparison with students whose ICT activity was not connected with the educational process.
Abstract (in Czech)
Program mezinárodního hodnocení žáků PISA 2006 se zaměřoval na přírodovědné kompetence a znalosti žáků měřené pomocí dotazníku a testu. Zjišťována byla také zkušenost s informačními a komunikačními technologiemi (IKT). Na českých datech (N = 5932) byla realizována sekundární analýza rozptylu skóre z testu přírodovědných znalostí a položek týkajících se zkušenosti s IKT. Přírodovědná znalost byla zjišťována v různých tematických oblastech, jako jsou evoluce, neštovice, genetika nebo kyselý déšť. Hlavní výsledkem bylo zjištění, že žáci, kteří uváděli zkušenost s IKT, dosahovali lepšího skóre v přírodovědném testu ve srovnání s žáky, kteří tuto zkušenost neuváděli. Dále, žáci, jejichž aktivity s IKT byly spojeny s edukačními cíli, dosahovali vyššího skóre v přírodovědném testu než žáci, jejichž aktivity s IKT nebyly se vzdělávacím procesem spojeny.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 25/5/2024 22:56