D 2010

European Public Prosecutor - A Step towards Mutual Recognition, or Establishment of European Criminal Justice?

FENYK, Jaroslav

Basic information

Original name

European Public Prosecutor - A Step towards Mutual Recognition, or Establishment of European Criminal Justice?

Name in Czech

Evropský prokurátor - krok směrem k vzájemnému uznávání nebo vznik evropské federální justice?

Authors

FENYK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vydání. New York, Czech yearbook of international law - Second Decade Ahead: Tracing the Global Crisis 2010, p. 187-205, 19 pp. 2010

Publisher

Juris Publishing, Inc.

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50500 5.5 Law

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14220/10:00043894

Organization unit

Faculty of Law

ISBN

978-1-57823-272-7

Keywords (in Czech)

evropský veřejný žalobce; ochrana finančních zájmů ES; Corpus Juris; Corpus Juris 2000; Zelená kniha; trestní řízení; evropský justiční prostor; spolupráce v trestních věcech

Keywords in English

European Public Prosecutor; protection of the financial interests of the European Communities; Corpus Juris; Corpus Juris 2000; Green Paper; criminal proceedings; European Judicial Area; cooperation in criminal matters

Tags

International impact, Reviewed

Abstract

V originále

This article deals with the project of the European Public Prosecutor in the European Union. The origin and establishment of the institution of the European Public Prosecutor is directly related, above all, to the protection of budgets (financial interests) of the European Communities, or the European Union, against various forms of criminal activity (fraud, corruption, abuse of powers, etc.). The attempts to introduce this institution in the European Union, however, face resistance of the Member States against limiting sovereignty (jurisdiction) in the area of criminal law. Any similarity to the operation of federal and national jurisdiction in the United States of America is therefore still quite remote.

In Czech

Po zavedení tzv. Schengenského prostoru tvořeného územím EU bez vnitřních hraničních kontrol dochází v EU postupně k nárůstu různých forem přeshraniční kriminality. Členské státy nejsou schopny bez vzájemné spolupráce účinně postihovat tyto projevy. Proto se úsilí EU zaměřuje na vytvoření efektivního systému trestního stíhání, který by na celém území EU vedl Evropský veřejný žalobce. Lisabonská smlouva obsahuje možnost zřízení tohoto úřadu. Evropský veřejný žalobce by zatím měl působit při trestním řízení ve věcech poškozujících nebo ohrožujících finanční zájmy ES, což je oblast společného zájmu EU a členských států. Smlouva však vytváří pouze právní rámec bez závěrů o organizační struktuře a působnosti. Projekt Evropského veřejného žalobce však byl rozpracován v několika dřívějších dokumentech (Corpus Juris a Zelená kniha o Evropském veřejném žalobci), z nichž lze při tvorbě podrobnějších předpisů spolehlivě vycházet.