KALDESTAD, Ola Hoff, Milan POL and Martin SEDLÁČEK. Vybrané otázky školského managementu. Norská perspektiva. (Selected chapters of school management. Norwegian perspective.). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 149 pp. ISBN 978-80-210-5078-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vybrané otázky školského managementu. Norská perspektiva.
Name in Czech Vybrané otázky školského managementu. Norská perspektiva.
Name (in English) Selected chapters of school management. Norwegian perspective.
Authors KALDESTAD, Ola Hoff, Milan POL and Martin SEDLÁČEK.
Edition 1. vyd. Brno, 149 pp. 2009.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Editorship of professional books
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-5078-5
Keywords (in Czech) školský management
Keywords in English school management and leadership
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Milan Pol, CSc., učo 75. Changed: 28/7/2022 16:08.
Abstract
Publikace je jedním z výstupů projektu Inovace programů vzdělávání vedoucích pedagogických pracovníků v Brně/v Bergenu, který v roce 2009 realizoval Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty MU a Norská učitelská akademie v Bergenu za podpory FM EHP/Norska. Editoři přizvali ke spolupráci norské autory, kteří působí převážně v akademickém prostředí, případně ve školské a vzdělávací politice na různých úrovních. Vybraných deset textů pojednává v analytické perspektivě o vývoji a současném stavu norského školství, o vzdělávání v širším kontextu či o převažujících trendech vývoje veřejného sektoru a vzdělávání a školství v něm. Zároveň však nabízí vhled do dílčích, úžeji zaměřených témat, jako jsou např. možnosti jednání vedoucího pracovníka v byrokratickém nastavení školy, způsoby organizace vedení školy, práce školy s vizí, význam kréda učitele, kurikulární reforma, organizační rozvoj školy, koncepce vzdělávání vedoucích pracovníků škol apod. Sborník je primárně určen vedoucím pracovníkům škol, inspirací však může být pro všechny zájemce o školská a vzdělávací témata:umožňuje nahlédnout do pedagogické kuchyně jedné severské země, ale také reflektovat realitu řízení škol, školství a vzdělávání u nás.
Abstract (in English)
The purpose of the volume is to offer Czech readers with an interest in schools and education some insights into the situation regarding school leadership, management and governance in Norway. The editors representing both cooperating institutions have thus made an attempt at a careful selection of texts by contemporary Norwegian experts in leadership, management and governance and arranged them into this volume comprising ten principal texts by twelve authors.
PrintDisplayed: 22/7/2024 09:22