Detailed Information on Publication Record
2010
Intergenerationale Unterstützung unter Lehrern
JŮVA, Vladimír and Bohumíra LAZAROVÁBasic information
Original name
Intergenerationale Unterstützung unter Lehrern
Name in Czech
Mezigenerační pomoc učitelů
Name (in English)
Intergenerational support among teachers
Authors
JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Munster, New Pathways in The Professional Development of Teachers, p. 67-72, 6 pp. 2010
Publisher
LIT Verlag
Other information
Language
German
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Austria
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14510/10:00048692
Organization unit
Faculty of Sports Studies
ISBN
978-3-643-50153-0
UT WoS
000287980000009
Keywords (in Czech)
kariéra učitele; učitel v pozdní fázi kariéry; mezigenerační vztahy učitelů
Keywords in English
Teacher's career; teacher position; later phase in the teacher's career; intergenerational relationships among teachers; mutual aid among the generations of teachers
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 21/5/2013 14:23, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
V originále
Der Beitrag fokussiert ausgewählte Aspekte der intergenerationalen Beziehungen unter den Grundschullehrer/innen. Der erste Textabschnitt fasst einige theoretische Ansätze zur Problematik der Lehrerposition in späteren Phasen deren Schulkarriere sowie zu erwarteten Aspekten deren Leistungen zugunsten der jüngeren Kollegen sowie der ganzen Schulanstalt zusammen. Der zweite Abschnitt präsentiert dann ausgewählte Daten einer Forschungserhebung, in der u.a. die Fragen nach Unterstützung älterer Lehrer und gegenseitiger Hilfe unter den Lehrergenerationen untersucht worden sind.
In Czech
Příspěvek přibližuje vybrané aspekty mezigenerační pomoci učitelů na základních školách. První část textu se věnuje některým teoretickým přístupům k problematice postavení učitelů v pozdní fázi kariéry ve školách a k očekávaným aspektům jejich pomoci mladším kolegům i celé školní instituci. Druhá část textu prezentuje vybraná data z výzkumného šetření, které se mj. zaměřilo na problematiku pomoci starším učitelům a na vzájemnou mezigenerační pomoc učitelů ve škole.
In English
The article focuses on selected aspects of intergenerational relationships among school teachers. The first text section summarizes some theoretical approaches to the problem of teacher positions in later stages of their school career, as well as aspects of their expected benefits in favor of younger colleagues and the whole school institution. The second section then presents selected data from a research survey in which others the questions about support for older teachers and mutual help have been studied under the teacher generations.
Links
GA406/08/0176, research and development project |
|