D 2010

Intergenerationale Unterstützung unter Lehrern

JŮVA, Vladimír and Bohumíra LAZAROVÁ

Basic information

Original name

Intergenerationale Unterstützung unter Lehrern

Name in Czech

Mezigenerační pomoc učitelů

Name (in English)

Intergenerational support among teachers

Authors

JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Munster, New Pathways in The Professional Development of Teachers, p. 67-72, 6 pp. 2010

Publisher

LIT Verlag

Other information

Language

German

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Austria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14510/10:00048692

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-3-643-50153-0

UT WoS

000287980000009

Keywords (in Czech)

kariéra učitele; učitel v pozdní fázi kariéry; mezigenerační vztahy učitelů

Keywords in English

Teacher's career; teacher position; later phase in the teacher's career; intergenerational relationships among teachers; mutual aid among the generations of teachers

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 21/5/2013 14:23, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.

Abstract

V originále

Der Beitrag fokussiert ausgewählte Aspekte der intergenerationalen Beziehungen unter den Grundschullehrer/innen. Der erste Textabschnitt fasst einige theoretische Ansätze zur Problematik der Lehrerposition in späteren Phasen deren Schulkarriere sowie zu erwarteten Aspekten deren Leistungen zugunsten der jüngeren Kollegen sowie der ganzen Schulanstalt zusammen. Der zweite Abschnitt präsentiert dann ausgewählte Daten einer Forschungserhebung, in der u.a. die Fragen nach Unterstützung älterer Lehrer und gegenseitiger Hilfe unter den Lehrergenerationen untersucht worden sind.

In Czech

Příspěvek přibližuje vybrané aspekty mezigenerační pomoci učitelů na základních školách. První část textu se věnuje některým teoretickým přístupům k problematice postavení učitelů v pozdní fázi kariéry ve školách a k očekávaným aspektům jejich pomoci mladším kolegům i celé školní instituci. Druhá část textu prezentuje vybraná data z výzkumného šetření, které se mj. zaměřilo na problematiku pomoci starším učitelům a na vzájemnou mezigenerační pomoc učitelů ve škole.

Links

GA406/08/0176, research and development project
Name: Učitelé v pozdní fázi kariéry
Investor: Czech Science Foundation, Teachers in the late phase of their career