B 2010

Zkušenostní učení prostřednictvím identifikace s fikčními postavami filmů a seriálů

KRÁTKÁ, Jana

Basic information

Original name

Zkušenostní učení prostřednictvím identifikace s fikčními postavami filmů a seriálů

Name (in English)

Experiential Learning through Identification with Film and TV series Fictional Characters

Authors

KRÁTKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 193 pp. Spisy Pedagogické Fakulty MU svazek číslo 137, 2010

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00048730

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5249-9

Keywords (in Czech)

zkušenostní učení; informální učení; celoživotní učení; open education; divák; fanoušek; fikční postava; identifikace; sebereflexe

Keywords in English

experiential learning; informal learning; lifelong learning; open education; viewer; fan; fictional character; identification; self-reflection

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 7/1/2011 15:25, Mgr. Jana Krátká, Ph.D.

Abstract

V originále

Publikace představuje zkušenosti s výzkumem v oblasti informálního zkušenostního učení prostřednictvím fikčních postav a jejich příběhů. Kvantitativní část práce přináší výsledky výzkumu, realizovaného mezi více než 2000 respondenty z Česko-Slovenské filmové databáze. Na základě získaných dat byl popsán vztah mezi vlastnostmi fikčních postav a vlastnostmi diváka, který se s nimi ztotožňuje. V případových studiích, zaměřených na diváky čtyř populárních televizních seriálů, byl analyzován průběh procesu identifikace s fikční postavou. Z těchto zjištění je zřejmé, že se proces zkušenostního učení bezprostředně váže na proces identifikace s postavou, jehož součástí je proces sebereflexe.

In English

This publication presents experiences with a research in the field of informal experiential learning through fictional characters and their stories. The quantitative booksection brings research results based on a survey being realised among more than 2000 respondents from Czech-Slovak Film Database. Upon the research results were described the relations between characteristics of fictional characters and characteristics of the viewer. In the case studies, focused on viewers of four popular television series, was analyzed the process of identification with a fictional character. From these findings is obvious, that the process of experiential learning is connected with the process of identification with fictional character, including process of self-reflection.

Links

GP406/08/P176, research and development project
Name: Vzory pohyblivého obrazu: recepce filmu a audiovizuální kultury u současné české mládeže
Investor: Czech Science Foundation, Patterns of Moving Images: Film and Audiovisual Reception Among Contemporary Czech Young People