HORKÁ, Hana. Environmental Education as an Instrument for Health Promotion. In Szerlag, A. (Ed.) Health in pedagogical discourses and school practices. Selected Perspectives. První. Krakow: Oficina Wydawnicza "Impuls", 2010, p. 83-92. ISBN 978-83-7587-418-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Environmental Education as an Instrument for Health Promotion
Name in Czech Environmentální výchova jako nástroj k podpoře zdraví
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition První. Krakow, Szerlag, A. (Ed.) Health in pedagogical discourses and school practices. Selected Perspectives. p. 83-92, 10 pp. 2010.
Publisher Oficina Wydawnicza "Impuls"
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00044565
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-83-7587-418-1
Keywords (in Czech) zdraví; zdravý životní styl; kvalita života; podpora zdraví; péče o životní prostředí; rámcový vzdělávací program; environmentální výchova; výchova ke zdraví; kompetence; průřezové téma
Keywords in English health; healthy life style; quality of life; health promotion; protection of the environment; attitudes; the Framework Educational Programme; environmental education; health education; competence; cross curricular theme
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 25/8/2013 09:29.
Abstract
The author points at the instrumental function of environmental education in creating and enhancing the qualities promoting health. The starting point is that being a cultural promoter of health and the environment is a basic competence of a person, associated with the orientation in the existing mutually causal, spontaneously applied relationships in the environment, which influences the quality of environmental and thus also health preservation. Based on this function a person is able to evaluate, consider the risks and advantages and act accordingly, and also accept responsibility for the consequences of ones conduct as regards the environment. Based on the theoretical assumptions, own educational and research activities preliminary results of investigations are presented, which can contribute to the transformation of the undergraduate primary teacher training curriculum.
Abstract (in Czech)
Autorka poukazuje na instrumentální funkci environmentální výchovy při utváření kompetence k podpoře zdraví. Vychází z toho, že být kulturním ochráncem zdraví a životního prostředí představuje základní kompetenci/způsobilost jedince. Kompetence souvisí s orientací v existujících vzájemně příčinných, spontánně se uplatňujících vztazích v životním prostředí, která ovlivňuje kvalitu péče o něj a potažmo o zdraví. Na jejím základě dokáže jedinec hodnotit, zvažovat rizika a přínosy a podle toho jednat, a též přijímat odpovědnost za důsledky svého chování ve vztahu k prostředí. Na základě teoretických východisek, vlastní edukační a vědeckovýzkumné činnosti jsou uvedeny dílčí výsledky výzkumných šetření, jimiž lze přispět k proměně kurikula pregraduální přípravy učitelů základní školy.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 23/7/2024 12:17