Unterrichtsqualität und Professionalisierung von Fremdsprachenlehrern
JANÍKOVÁ, Věra and Pavel ZLATNÍČEK. Unterrichtsqualität und Professionalisierung von Fremdsprachenlehrern (Instructional quality and professional development of foreign language teachers). In New Pathways in the Professional Development of Teachers. 1st ed. MUNSTER: Lit Verlag, 2010, p. 120-127. ISBN 978-3-643-50153-0. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Unterrichtsqualität und Professionalisierung von Fremdsprachenlehrern |
Name in Czech | Kvalita výuky a profesionalizace učitelů cizích jazyků |
Name (in English) | Instructional quality and professional development of foreign language teachers |
Authors | JANÍKOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavel ZLATNÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | 1. vyd. MUNSTER, New Pathways in the Professional Development of Teachers, p. 120-127, 8 pp. 2010. |
Publisher | Lit Verlag |
Other information | |
---|---|
Original language | German |
Type of outcome | Proceedings paper |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14410/10:00044570 |
Organization unit | Faculty of Education |
ISBN | 978-3-643-50153-0 |
UT WoS | 000287980000017 |
Keywords (in Czech) | Kvalita výuky; profesionalizace; učitelé cizího jazyka; výzkum |
Keywords in English | instructional quality; professional development; foreign language teachers; research |
Tags | International impact, Reviewed |
Changed by | Changed by: prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D., učo 1445. Changed: 14/4/2011 09:56. |
Abstract |
---|
Sowohl in den Fachdiskussionen, als auch in der Öffentlichkeit herrscht Übereinstimmung, dass unter dem Gesichtspunkt der Qualitätssicherung des unterrichtlichen Geschehens die Lehrer/-innen mit ihren fachlichen und persönlichen Qualifikationen eine entscheidende Rolle spielen. Im Beitrag wird in Bezug auf die Förderung der Professionalisierung der Fremdsprachenlehrer/- innen anhand der theoretischen Ausgangssituation sowie empirischer Befunde nach den Antworten auf die folgenden Fragen gesucht: Was kann die Aus- und Fortbildung dazu beitragen? Wie charakterisieren die Lehramtstudierenden einen guten und professionell ausgebildeten Fremdsprachenlehrer? Finden wir in der Praxis eine Lehrkraft, die dem Idealbild entspricht? |
Abstract (in Czech) |
---|
Jak v odborných kruzích, tak v těch veřejných panuje shoda, že rozhodující roli hrají, z hlediska zajišťování kvality ve výukovém procesu, učitelé a jejich odborné a osobní kvalifikace. V příspěvku hledáme odpovědi na vícero otázek, s ohledem na podporu profesionalizce učitelů cizích jazyků, na základě teoretických východisek a empirického stavu výzkumu. Hlavní otázky jsou: Čím může přispět další vzdělávání? Jak popisují studenti PdF dobrého a profesionálně vzdělané učitele cizího jazyka? Najdeme v praxi učitele, který by odpovídal ideálnímu obrazu? |
Abstract (in English) |
---|
Both experts and the public agree that as for establishing and maintaining quality in the teaching process, the teachers and their professional and personal qualifications are of crucial importance. The paper tries to give answers to numerous questions concerning the support of professionalization of FL teachers, based on theoretical sources as well as empirical research. The main issues are: What is the contribution of further training? How do the students of the Faculty of Education describe a good and well-trained FL teacher? Can an ideal teacher be found in teaching practice at all? |
Links | |
---|---|
MUNI/A/1038/2009, interní kód MU | Name: Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula v oborech školního vzdělávání (Acronym: NAME 2010) |
Investor: Masaryk University, Category A |
PrintDisplayed: 20/6/2024 01:39