J 2010

Kurikulární reforma v českých školách - udržitelná změna?

POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ and Martin SEDLÁČEK

Basic information

Original name

Kurikulární reforma v českých školách - udržitelná změna?

Name in Czech

Kurikulární reforma v českých školách - udržitelná změna?

Name (in English)

Curriculum reform in the Czech schools - Is it sustainable change?

Authors

POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická revue, Bratislava, Štátny pedagogický ústav, 2010, 1335-1982

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00044616

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

změna;kurikulární reforma;ředitelé škol

Keywords in English

change;innovation;curriculum;reform;Czech;schools

Tags

Reviewed
Změněno: 23/4/2013 15:34, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Abstract

V originále

V tomto textu se zaměřujeme na jednu z významných změn v českém základním školství, která probíhá zhruba v posledních pěti až sedmi letech. Jedná se o proces spuštění kurikulární reformy českých základních škol. Prioritně nás zajímá role ředitelů škol v tomto procesu a konkrétně se zaměřujeme na reakce ředitelů základních škol na požadavek vytvořit školní vzdělávací program. Na základě našich nálezů naznačujeme principy udržitelnosti této změny v kontextu rozvoje základních škol.

In English

The paper focuses on one of the major changes in Czech basic schools, implemented during the past 5 to 7 years, namely the launch of the curricular reform. We will be primarily concerned with the role of headteachers in the this process, specifically with the response of basic school headteachers to the requirement for developing a new curriculum in each school. We will use our findings to formulate the principles of sustainability of this change in the context of basic school development.

Links

GA406/07/0845, research and development project
Name: Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
Investor: Czech Science Foundation, Czech School Head Teachers and their Personal and Professional Path Developement