MATYÁŠEK, Jiří, Barbara BAJD and Luka PRAPROTNIK. Students´ideas about respiration: A comparison of Slovene and Czech students. In Řehulka, E. (ed.). SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Contexts and Inspiration. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 245-252. ISBN 978-80-210-5259-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Students´ideas about respiration: A comparison of Slovene and Czech students
Name in Czech Co znají studenti o dýchání: srovnání slovinských a českých vysokoškoláků
Authors MATYÁŠEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Barbara BAJD (705 Slovenia) and Luka PRAPROTNIK (705 Slovenia).
Edition 1. vyd. Brno, Řehulka, E. (ed.). SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Contexts and Inspiration, p. 245-252, 8 pp. 2010.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00044632
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5259-8
Keywords (in Czech) dýchání fotosyntéza rostliny živočichové mylné představy
Keywords in English respiration photosynthesis plants animals misconceptions
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc., učo 1031. Changed: 8/4/2011 09:24.
Abstract
Many students and even adults have misconceptions about respiration. When referring to respiration they think of how animals and plants get oxygen into their body (lungs, grill, skin or stomata) rather than about aerobic metabolism, which requires oxygen to release the energy stored in food. They also often confuse respiration in plants with photosynthesis. Many investigations show that this topic is very difficult to understand, especially for children in lower secondary school. In our investigation we wanted to obtain information on preconceptions about this topic among students who had just entered the Faculty of Education and who intend to become primary school teachers. We wished to analyze the extent of any possible misconceptions on these subjects, and if there are any differences between the answers of Slovene and Czech students to the same questions. The results demonstrate significant errors and misconceptions among both groups of students and that it is essential to improve science teaching.
Abstract (in Czech)
Mnoho studentů a dokonce i dospělí mají mylné představy o dýchání. Při odpovědích na své vnímaní pojmu dýchání se vyjadřují převážně tak, že živočichové a rostliny dostávají kyslík do těla (plícemi, kůží nebo póry) a opomíjejí existenci procesů aerobního metabolismu, který předpokládá kyslík, potřebný k uvolnění energie uložené v potravě. Také si často pletou pojem respirace v rostlinách s fotosyntézou. Mnohé výzkumy prokázaly, že toto téma je velmi obtížné pochopit a to zejména pro děti na 2. stupni základní školy. V našem šetření jsme chtěli získat informace o představách na toto téma mezi studenty, kteří právě vstoupili na pedagogickou fakultu a kteří mají v úmyslu stát se učiteli základních škol. Chtěli jsme analyzovat rozsah případných mylných představ a výsledky případných rozdílů mezi odpověďmi slovinských a českých studentů na stejné otázky. Výsledky anketních analýz ukazují významné chyby a nepochopení u obou národností studentů, a že je nezbytné zlepšit výuku v přírodních vědách na pedagogických fakultách tak, aby vysoká škola zajistila u budoucích učitelů základních škol správné pochopení těchto základních témat. Děti by se měly správně učit o dýchání.
PrintDisplayed: 18/7/2024 16:19