POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ and Martin SEDLÁČEK. Profesní dráha ředitelů základních škol: od fáze profesní jistoty k novým výzvám (Basic School Headteachers´ Professional Careers: From the Stage of Professional Certainty to New Challenges). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, vol. 15, No 1, p. 85-105, 20 pp. ISSN 1803-7437. 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Profesní dráha ředitelů základních škol: od fáze profesní jistoty k novým výzvám
Name in Czech Profesní dráha ředitelů základních škol: od fáze profesní jistoty k novým výzvám
Name (in English) Basic School Headteachers´ Professional Careers: From the Stage of Professional Certainty to New Challenges
Authors POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00048803
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) ředitel základní školy;životní historie;profesní dráha;řízení školy;vedení školy
Keywords in English basic school headteacher;life history;career;professional path;school management;school leadership
Tags RIV-OK
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D., učo 36179. Changed: 13/4/2011 14:46.
Abstract
Text představuje některé z výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zaměřeného na poznání profesní a životní dráhy ředitelů základních škol. Pozornost je věnována především představení a interpretaci pokročilých fází v kariéře ředitelů. Text navazuje na předchozí studii objasňující nástup do funkce ředitele a úvodní adaptační fázi. Identifikované fáze ředitelské kariéry jsou interpretovány v souvislosti s vývojem přístupu ředitele k výkonu jeho funkce. Text přináší empiricky podložené argumenty vysvětlující přímý vztah mezi profesní dráhou ředitele a řízením a vedením školy.
Abstract (in English)
The text represents some of the results of a qualitative research aimed at the recognition of the life and professional careers of basic school headteachers. Attention i mainly focused on the presentation and interpretation of the advanced stages in headteachers' careers. Following the previous explanatory study about the accession to the headteacher function and the stage of adaptation, the newly identified career stages are interpreted in relation to the developments in headteacher's attitude to the execution of his/her function. This text brings empirically substantiated arguments explaining the direct relation between headteachers' professional career and school management and leadership.
Links
GA406/07/0845, research and development projectName: Ředitelé českých škol a jejich životní a profesní dráha
Investor: Czech Science Foundation, Czech School Head Teachers and their Personal and Professional Path Developement
PrintDisplayed: 20/4/2024 00:19