VOGEL, Radek. Company annual reports: Analysis of the genre with regard to communication strategies. Discourse and Interaction. Brno: Masarykova univerzita, 2010, vol. 3, No 1, p. 87-111. ISSN 1802-9930.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Company annual reports: Analysis of the genre with regard to communication strategies
Name in Czech Firemní výroční zprávy: Analýza žánru s ohledem na komunikační strategie
Authors VOGEL, Radek (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Discourse and Interaction, Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1802-9930.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00044672
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) výroční zpráva; asociativní význam; komunikační strategie; žánrová analýza; inference; objektivita; pragmatická strategie; reference; sebepropagace
Keywords in English annual report; associative meaning; communication strategies; genre analysis; inference; objectivity; pragmatic strategy; reference; self-promotion
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radek Vogel, Ph.D., učo 33061. Changed: 3/9/2010 00:20.
Abstract
Communicating an objective message effectively and presenting oneself in a favourable light at the same time is of utmost importance in business. This paper analyses the genre of non-tabular sections of company annual reports, whose aim is to reinforce positive image of the company in the eyes and minds of different sorts of its stakeholders. The focus is on the specific arrangement and choice of lexis and syntax which are expected to contribute conveniently to achieving an intended goal in this type of impersonal and distant communication, consisting of provision of data as well as self-promotion. Linguistic means used to convey associative as well as purely denotative components of meaning, anticipation of the inferences of the reader and a desirable degree of vagueness have been analysed on a corpus of annual reports of large corporations operating in different industries.
Abstract (in Czech)
Efektivní komunikace objektivního sdělení a sebeprezentace v příznivém světle jsou ve světě hospodářství maximálně důležité. Tento článek analyzuje žánr netabulkových součástí firemních výročních zpráv, jejichž cílem je upevnit pozitivní obraz společnosti v očích a myslích různých skupin zainteresovaných subjektů. Zaměřuje se na specifické uspořádání a výběr lexika a syntaxe v očekávání, že vhodně přispějí k dosažení zamýšleného cíle v tomto typu neosobní a distanční komunikace, jež jak poskytuje údaje, tak slouží k sebepropagaci. Na souboru výročních zpráv velkých firem působících v různých oborech byly analyzovány jazykové prostředky ke sdělení asociativních i čistě denotativních složek významu, očekávání čtenářových inferencí a žádoucí míra vágnosti.
PrintDisplayed: 18/9/2024 23:49