KUNC, Josef, Pavel KLAPKA, Eva NOVÁKOVÁ, Tadeusz SIWEK and Petr TONEV. Vývoj českého maloobchodu z pohledu difúzního procesu: příklad vybraných řetězců (Development of Czech retail business from the point of view of the process of diffusion: an example of selected chain stores). In XII Sjezd České geografické společnosti. 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vývoj českého maloobchodu z pohledu difúzního procesu: příklad vybraných řetězců
Name (in English) Development of Czech retail business from the point of view of the process of diffusion: an example of selected chain stores
Authors KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor), Pavel KLAPKA (203 Czech Republic), Eva NOVÁKOVÁ (203 Czech Republic), Tadeusz SIWEK (203 Czech Republic) and Petr TONEV (203 Czech Republic).
Edition XII Sjezd České geografické společnosti, 2010.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/10:00048816
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech) maloobchodní síť, difúzní proces; Česká repubika
Keywords in English retail networks; diffusion process; the Czech Republic
Changed by Changed by: doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D., učo 18338. Changed: 6/9/2010 15:09.
Abstract
Český maloobchod prošel za posledních 20 let zcela zásadní proměnou. Bývalá monopolní spotřební družstva jako Jednota (dnes COOP) či Pramen byla již v 90. letech vytlačena zahraničními maloobchodními řetězci. V České republice se začala vytvářet nová síťová struktura s velkoformátovými prodejními koncepty. Hypermarkety a supermarkety jsou typickým obrazem současné české maloobchodní sítě, doplňované řadou řetězců typu fastfood. Difúze je procesem, při kterém se přenáší inovace či jev přenáší určitými kanály mezi jedinci či sociálními skupinami v čase a prostoru. Dochází k šíření nových jevů, objektů, myšlenek, způsobů chování apod., jedná se tedy o interdisciplinární záležitost. Na základě vybraných maloobchodních řetězců je cílem analyzovat v čase a prostoru vývoj českého maloobchodu, který má mj. také charakter difúzního procesu.
Abstract (in English)
Over the last twenty years the Czech retail business has been going through an essential transformation. Hypermarkets, supermarkets, discount stores, shopping malls and others are typical features of the current Czech retail net. A new way of retail shopping and its net structure are a real novelty, an innovation. A spatial localization of various shopping places has a diffusion character; time-related phases of the process take place very fast if no significant barriers to innovation are present. The aim of the article is to analyze and draw general conclusions, based upon a survey of selected retail chain stores, about the Czech retail business, which has in time and space also the character of a diffusion process.
Links
GA403/09/0885, research and development projectName: Prostorové modely chování v měnícím se urbánním prostředí z pohledu geografie času
Investor: Czech Science Foundation, Spatial models of behaviour in transforming urban environment: time geographical approach
PrintDisplayed: 1/5/2024 17:36