Dojížďka za maloobchodem: nákupní centra a nákupní zvyklosti obyvatel brněnské aglomerace
KUNC, Josef, Petr TONEV and Irena OPLUŠTILOVÁ. Dojížďka za maloobchodem: nákupní centra a nákupní zvyklosti obyvatel brněnské aglomerace (Commuting to retail shops: shopping centres and shopping habits of inhabitants of Brno agglomeration). In XXII Sjezd České geografické společnosti. 2010. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Dojížďka za maloobchodem: nákupní centra a nákupní zvyklosti obyvatel brněnské aglomerace |
Name (in English) | Commuting to retail shops: shopping centres and shopping habits of inhabitants of Brno agglomeration |
Authors | KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr TONEV (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Irena OPLUŠTILOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | XXII Sjezd České geografické společnosti, 2010. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Conference abstract |
Field of Study | Earth magnetism, geodesy, geography |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14560/10:00040581 |
Organization unit | Faculty of Economics and Administration |
Keywords (in Czech) | dojížďka za maloobchodem; nákupní centra a hypermarkety; nákupní chování a nákupní spád; brněnská aglomerace |
Keywords in English | commuting to retail shops; shopping centres and hypermarkets; shopping habits; retail gravity models; the Brno agglomeration |
Changed by | Changed by: doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D., učo 18338. Changed: 8/3/2011 16:50. |
Abstract |
---|
Ekonomické a společenské změny po roce 1990 se v České republice projevily také v nákupním chování obyvatel. Zcela zásadním způsobem se proměnily kulturní návyky již u několika generací. Nová nákupní centra dnes neslouží zdaleka pouze k účelům samotného nákupu, ale svým charakterem vybízí a podněcují zákazníky k zábavě a trávení volného času. Celodenní návštěva nákupního centra spojená s vlastním nákupem, obědem a zábavou není výjimkou. Pro některé segmenty populace, zejména z příměstských zón a venkovských suburbií, se uvedený způsob chování stal určitým víkendovým standardem. Cílem našeho příspěvku je vyhodnotit a zobecnit nákupní spád, chování a zvyklosti obyvatel, a to prostřednictvím průzkumu ve vybraných hypermarketech a nákupních centrech brněnského městského regionu. |
Abstract (in English) |
---|
Economic and social changes after the year 1990 in the Czech Republic have been reflected also in the shopping habits of its inhabitants. Typical now is not only a standard form of everyday shopping for basic provisions in corner shops, but also what has become a standard is daily visiting of specialized retail chain stores. The decisive intensity is not seen in the core: periphery link but rather between the periphery and suburban zones where the largest shopping malls, hypermarkets, discount stores, and other shopping precincts are mostly situated. The aim of the article is to evaluate and draw a general conclusion based upon an extensive survey of the shopping habits and behaviour of people in the suburban parts of Brno (mainly in the Brno-venkov district). The objective is thus to assess the links between municipalities on the periphery, the suburban area close to the administrative border of the city and the inner city. The emphasis is put upon the suburban area where the largest shopping malls and hypermarkets are to be found. |
Links | |
---|---|
IAA301670901, research and development project | Name: Časoprostorová organizace denních urbánních systémů: analýza a hodnocení vybraných procesů |
Investor: Academy of Sciences of the Czech Republic, Spatio-temporal organization of daily urban systems: analysis and assessment of selected regions |
PrintDisplayed: 1/5/2024 18:07