KACHLÍK, Petr and Marie HAVELKOVÁ. New and old tasks of ergonomics at basic school. In Řehulka, E. (ed.). SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Contexts and Inspiration. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 317-332. ISBN 978-80-210-5259-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name New and old tasks of ergonomics at basic school
Name in Czech Staronové úkoly ergonomie na základní škole
Authors KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Marie HAVELKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Řehulka, E. (ed.). SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Contexts and Inspiration, p. 317-332, 16 pp. 2010.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 30209 Paediatrics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00044698
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5259-8
Keywords (in Czech) cvičení; dotazník; páteř; pohyb; prevence; škola; učitel; vada; záda; žák
Keywords in English exercise; questionnaire; spinal column; motion; prevention; school; teacher; defect; back; pupil
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 8/4/2011 21:39.
Abstract
Child growth and development need suitable types and dosing of movement activities. Risk of insuffi cient movement activities (immobilization) belongs to significant risks of school attendance, besides infections and overloading. In the city of Brno 50 pedagogues have been inquired by means of anonymous questionnaires in 10 basic schools. Questions were focused on defects of the movement system with emphasising disorders of back (the incidence, diagnostics, prevention). In classrooms of one-fi fth of the teachers there are children with orthopaedic disorders of back. Just parents should bring their children to regular and various movement activities, encourage them in proper life habits, motivate them by joy of movement; the school should use short exercise during lessons, motivation to movement in breaks, in interest groups and in out-of-school activities, reduced performance evaluations in physical training lessons and care of proper body posture.
Abstract (in Czech)
Růst a vývoj dítěte s sebou přinášejí nutnost vhodného typu a dávkování pohybové aktivity. K hlavním rizikům školní docházky patří mimo infekcí a přetěžování též riziko nedostatku pohybu (imobilizace). Byla realizována sonda na 10 brněnských základních školách, kdy bylo pomocí anonymního dotazníku osloveno 50 pedagogů. Otázky byly zaměřeny na vady pohybového systému s důrazem na problémy se zády (výskyt, typy, diagnostika, prevence). Pětina učitelů má ve svých třídách děti s ortopedickými vadami zad. Úkolem rodičů by mělo být vedení dítěte k pravidelným a pestrým pohybovým aktivitám, podpora správných životních návyků a radosti z pohybu, k úloze školy patří vhodné využívání tělovýchovných chvilek ve výuce, motivace k pohybu o přestávkách, v kroužcích, na mimoškolních akcích, omezení výkonového hodnocení v tělesné výchově, podpora správného držení těla.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 25/5/2024 22:36