Detailed Information on Publication Record
2010
Čas, vzpomínky a řečnické figury v rozhovoru
ŠVAŘÍČEK, RomanBasic information
Original name
Čas, vzpomínky a řečnické figury v rozhovoru
Name (in English)
Time, Memories and Figures of Speech in Interviews
Authors
ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1803-7437
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/10:00048822
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
rozhovor; figury ve výpovědi mluvčího; kvalitativní výzkum; metodologie kvalitativního výzkumu
Keywords in English
interview; figures in narrator`s talk; qualitative research; methodology of qualitative research
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 31/1/2012 21:26, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
V originále
Příspěvek představuje teoretickou studii řečnických figur používaných mluvčími v kvalitativním, hloubkovém rozhovoru. Cílem textu je zaprvé prozkoumat, jaké postupy a figury ve vyprávění používají mluvčí, a zadruhé ukázat, jak je možné s těmito figurami dále pracovat v odborném textu či článku. Jak jsou prezentovány vzpomínky vypravěčem a jak mohou být následně využity badatelem v textu, jsou dvě hlavní otázky, kterým se článek věnuje. Ve studii je na vlastním empirickém materiálu podrobně popsáno celkem čtrnáct řečnických figur. V závěru autor ukazuje, které řečnické figury mohou zvýšit důvěryhodnost kvalitativní výzkumné zprávy.
In English
This contribution is a theoretical study of the figures of speech used by speakers during qualitative in-depth interviews. The aim of the text is, first, to explore the procedures and figures speakers use when narrating and, second, how such figures can be developed later in a specialist text or article. How memories are presented by the narrator and how it can be used by the researcher in a text, is the two main questions this article is about. Using the author`s own empirical material, fourteen figures ofspeech are described in detail, showing which figures may enhance the credibility of a high quality research report.
Links
GA406/09/0752, research and development project |
|