ŠVAŘÍČEK, Roman. Čas, vzpomínky a řečnické figury v rozhovoru (Time, Memories and Figures of Speech in Interviews). Online. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2010, vol. 15, No 1, p. 147-176. ISSN 1803-7437. [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Čas, vzpomínky a řečnické figury v rozhovoru
Name (in English) Time, Memories and Figures of Speech in Interviews
Authors ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Fulltext
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00048822
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) rozhovor; figury ve výpovědi mluvčího; kvalitativní výzkum; metodologie kvalitativního výzkumu
Keywords in English interview; figures in narrator`s talk; qualitative research; methodology of qualitative research
Tags RIV-OK
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302. Changed: 31/1/2012 21:26.
Abstract
Příspěvek představuje teoretickou studii řečnických figur používaných mluvčími v kvalitativním, hloubkovém rozhovoru. Cílem textu je zaprvé prozkoumat, jaké postupy a figury ve vyprávění používají mluvčí, a zadruhé ukázat, jak je možné s těmito figurami dále pracovat v odborném textu či článku. Jak jsou prezentovány vzpomínky vypravěčem a jak mohou být následně využity badatelem v textu, jsou dvě hlavní otázky, kterým se článek věnuje. Ve studii je na vlastním empirickém materiálu podrobně popsáno celkem čtrnáct řečnických figur. V závěru autor ukazuje, které řečnické figury mohou zvýšit důvěryhodnost kvalitativní výzkumné zprávy.
Abstract (in English)
This contribution is a theoretical study of the figures of speech used by speakers during qualitative in-depth interviews. The aim of the text is, first, to explore the procedures and figures speakers use when narrating and, second, how such figures can be developed later in a specialist text or article. How memories are presented by the narrator and how it can be used by the researcher in a text, is the two main questions this article is about. Using the author`s own empirical material, fourteen figures ofspeech are described in detail, showing which figures may enhance the credibility of a high quality research report.
Links
GA406/09/0752, research and development projectName: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom
PrintDisplayed: 24/4/2024 01:18