k 2010

Vedení procesů organizačního učení ve škole - první kroky realizace výzkumného projektu.

POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ, Martin SEDLÁČEK et. al.

Basic information

Original name

Vedení procesů organizačního učení ve škole - první kroky realizace výzkumného projektu.

Name in Czech

Vedení procesů organizačního učení ve škole - první kroky realizace výzkumného projektu.

Name (in English)

Leading processes of organisational learning in schools - first steps of the research project

Authors

POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

XVIII. celostátní konference ČAPV "Kam směřuje současný pedagogický výzkum?" 2010

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/10:00048831

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

vedení;organizační učení;škola;výzkum

Keywords in English

leadership;organisational learning;school;research

Tags

Změněno: 3/7/2017 09:35, prof. PhDr. Milan Pol, CSc.

Abstract

V originále

V příspěvku je představen výzkumný projekt Procesy organizačního učení ve škole a jejich vedení. Cílem projektu je přispět k poznání teorie a praxe vedení procesů organizačního učení ve škole. Projekt se nachází v první fázi řešení, která je orientovaná na teoretické rozpracování tématu. Prvotní analýza organizačního učení ve škole probíhá ve třech obsahových rovinách, které tvoří relativně ucelený pohled na problematiku. V příspěvku budou detailněji pojednány - jde o (1) školy jako učící se organizace; (2) organizační učení jako součást kultury a rozvoje školy; (3) organizační učení z pohledu řízení a vedení školy. Pozornost je věnována zejména empiickému zkoumání uvedených obsahových rovin a jejich vzájemných souvislostí.

In English

The paper presents first results of the research project Processes of organisational learning in schools and their leadership. The aim of the project is to contribute to understanding of theory and practice of leadership of organisational learning processes in schools. The first phase of the project is focused on theoretical analysis of the theme. First analysis of organisational learning in schools was conducted on three contentual levels. These levels are further elaborated in the paper. They are as follows: (1) schools as learning organisations; (2) organisational learning as a part of culture and development of a school; (3) organisational learning from the perspective of leadership and management of schools. The attention is especially paid to empirical research of these levels and to interrelations of these levels.

Links

GAP407/10/1197, research and development project
Name: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Czech Science Foundation, Processes of Organizational Learning and their Leadership and Management in Schools