POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Petr NOVOTNÝ and Martin SEDLÁČEK. Vedení procesů organizačního učení ve škole - první kroky realizace výzkumného projektu. (Leading processes of organisational learning in schools - first steps of the research project). In XVIII. celostátní konference ČAPV "Kam směřuje současný pedagogický výzkum?". 2010.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vedení procesů organizačního učení ve škole - první kroky realizace výzkumného projektu.
Name in Czech Vedení procesů organizačního učení ve škole - první kroky realizace výzkumného projektu.
Name (in English) Leading processes of organisational learning in schools - first steps of the research project
Authors POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition XVIII. celostátní konference ČAPV "Kam směřuje současný pedagogický výzkum?" 2010.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00048831
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) vedení;organizační učení;škola;výzkum
Keywords in English leadership;organisational learning;school;research
Tags RIV-OK
Changed by Changed by: prof. PhDr. Milan Pol, CSc., učo 75. Changed: 3/7/2017 09:35.
Abstract
V příspěvku je představen výzkumný projekt Procesy organizačního učení ve škole a jejich vedení. Cílem projektu je přispět k poznání teorie a praxe vedení procesů organizačního učení ve škole. Projekt se nachází v první fázi řešení, která je orientovaná na teoretické rozpracování tématu. Prvotní analýza organizačního učení ve škole probíhá ve třech obsahových rovinách, které tvoří relativně ucelený pohled na problematiku. V příspěvku budou detailněji pojednány - jde o (1) školy jako učící se organizace; (2) organizační učení jako součást kultury a rozvoje školy; (3) organizační učení z pohledu řízení a vedení školy. Pozornost je věnována zejména empiickému zkoumání uvedených obsahových rovin a jejich vzájemných souvislostí.
Abstract (in English)
The paper presents first results of the research project Processes of organisational learning in schools and their leadership. The aim of the project is to contribute to understanding of theory and practice of leadership of organisational learning processes in schools. The first phase of the project is focused on theoretical analysis of the theme. First analysis of organisational learning in schools was conducted on three contentual levels. These levels are further elaborated in the paper. They are as follows: (1) schools as learning organisations; (2) organisational learning as a part of culture and development of a school; (3) organisational learning from the perspective of leadership and management of schools. The attention is especially paid to empirical research of these levels and to interrelations of these levels.
Links
GAP407/10/1197, research and development projectName: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Czech Science Foundation, Processes of Organizational Learning and their Leadership and Management in Schools
PrintDisplayed: 1/6/2024 08:22