VLČKOVÁ, Kateřina. Rozdíly v používání strategií učení se cizímu jazyku mezi žáky 5. ročníku, 9. ročníku ZŠ a na gymnáziích. 2010.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Rozdíly v používání strategií učení se cizímu jazyku mezi žáky 5. ročníku, 9. ročníku ZŠ a na gymnáziích
Název anglicky Differences in Foreign Language Strategy Use at Primary, Lower and Upper Secondary Level of Comprehensive Education
Autoři VLČKOVÁ, Kateřina.
Vydání 2010.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW www-stránky ke strategiím učení
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky strategie učení; cizí jazyk; 5. ročník ZŠ; 9. ročník ZŠ; gymnázia
Klíčová slova anglicky learning strategies; foreign language; primary education; secondary education; comprehensive education
Změnil Změnila: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Změněno: 28. 10. 2010 10:12.
Anotace
Rozdíly byly zjišťovány na konci etap všeobecného vzdělávání adaptovaným inventářem SILL (Oxford 1990) v šesti kategoriích strategií: paměťových, kognitivních, kompenzačních, metakognitivních, afektivních a sociálních. Žáci 5. ročníku ZŠ (N = 1482) používali srovnávané strategie celkově více než studenti předposledního ročníku gymnázií (N = 1038), a ti více než žáci 9. ročníku ZŠ (N = 2382). V 5. ročníku bylo více než v 9. ročníku používáno 13 ze srovnávaných 15 strategií, nejméně zde však byly používané sociální strategie, jako spolupráce se spolužáky při učení. Na gymnáziích bylo používáno 39 strategií z 67 více než v 9. ročníku, naopak v 9. ročníku bylo používáno 13 strategií více než na gymnáziích. Kognitivní, kompenzační, metakognitivní a sociální strategie byly více používány na gymnáziích než v 9. ročníku. Na všech stupních se ukazovalo, že (1) dívky uvádí vyšší míru používání strategií, (2) zařazení strategií do výuky má pozitivní vliv na jejich používání, (3) vliv typu jazyka není signifikantní, kromě 5. ročníku ve prospěch angličtinářů.
Anotace anglicky
Learning strategies are presented as an important concept in the theory of foreign language acquisition. The use of foreign language learning strategies and its contexts are investigated at the end of primary education, lower secondary education, and higher secondary comprehensive education in the Czech Republic. Adopted Strategy Inventory for Language Learning was applied in a cross-sectional research which focused on how the use of strategies changed and what the specific characteristics of the three groups of learners were. The research focused on both direct (memory, cognitive and compensatory) and indirect (metacognitive, affective and social) strategies.
Návaznosti
LC06046, projekt VaVNázev: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 00:16